[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 55-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر بخشی مدل همکار آموزشی برمهارت بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
رضا مهدوی ، شهناز پولادی ، مسعود بحرینی ، نیلوفر معتمد ، فاطمه حاجی نژاد
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، pouladi2008@yahoo.com
چکیده:   (4713 مشاهده)

 مقدمه: آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی برنامه های دانشجویان پرستاری است. عدم کسب مهارت های بالینی لازم درزمان تحصیل ارائه خدمات پرستاری با کیفیت را در آینده شغلی دانشجویان پرستاری با مشکل مواجه می نماید. نظر به اینکه مدل همکار آموزشی به عنوان یک الگوی آموزش بالینی شناخته شده می باشد؛ این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی مدل همکار آموزشی برمهارت بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است. روش مطالعه: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی شاهد دار است. چهل و پنج دانشجوی ترم 5 پرستاری به صورت سرشماری تحت دو شیوه آموزش بالینی متفاوت در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در سال 1394 مورد مداخله قرار گرفتند. چهل و پنج دانشجوی پرستاری با تخصیص تصادفی ساده به دوگروه کنترل(22نفر) وآزمون(23نفر) تقسیم شدند. قبل و بعد از مداخله مهارت های بالینی دانشجویان با استفاده از ابزار محقق ساخته که روایی و پایایی آن بررسی گردید انجام پذیرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون مجذور کای دو، تست دقیق فیشر، من ویتنی یو، واریانس یک طرفه و آزمون t و با استفاده از نرم افزارspss.ver18 انجام شد. یافته ها: بین دو گروه آزمون وکنترل از نظر مهارت های بالینی در حیطه های وظایف پرستار سیرکولر، وظایف پرستار اتاق بهبودی، و رعایت کنترل عفونت و استریلزاسیون اختلاف معناداری وجود داشت (p<0/05). بین دو گروه کنترل وآزمون از نظر مهارت های بالینی وظایف پرستاراسکراب تفاوت معناداری مشاهده نشد(p=0/058). نتیجه گیری: نظر به افزایش مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری مورد مطالعه در روش مدل همکار آموزشی، میتوان بیان داشت؛ این مدل روشی مناسب در فرایند آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پرستاری است. بر این اساس به کار گیری مدل همکار آموزشی به منظور بهره مندی بیشتر از تجربیات، حضور مستمر در کنار دانشجویان و دانش عملی پرستاران بالینی در هر بخش برای ارایه آموزش مهارتها به دانشجویان پرستاری توصیه میشود.

واژه‌های کلیدی: مدل، همکار، مهارت بالینی، دانشجویان پرستاری، اتاق عمل
متن کامل [PDF 940 kb]   (2951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/29 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdavi R, pouladi S, Bahrain M, motamed N, Haji nejad F. Effect of Clinical Teaching Partner Model on clinical skills in nursing students of Bushehr University of Medical Sciences. 3 JNE 2017; 6 (1) :50-55
URL: http://jne.ir/article-1-605-fa.html

مهدوی رضا، پولادی شهناز، بحرینی مسعود، معتمد نیلوفر، حاجی نژاد فاطمه. بررسی اثر بخشی مدل همکار آموزشی برمهارت بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. آموزش پرستاری. 1396; 6 (1) :50-55

URL: http://jne.ir/article-1-605-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645