طراحی مدل پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه بالینی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری
|
امیر جمشیدی ، لیلا جمشیدی |
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران ، Jamshidiamir2016@gmail.com |
|
چکیده: (5168 مشاهده) |
مقدمه: امروزه حوزه درمان بهعنوان سازمانی یادگیرنده یکی از مهمترین حوزهها در بهرهمندی از دانش به شمار میرود. به همین دلیل یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش در این بخش، با بهبود در نوآوری و کیفیتبخشی به خدمات درمانی حاصل میشود. ازاینرو این پژوهش باهدف تدوین مدل پیادهسازی مدیریت دانش در حوزه درمان با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجامشد.
روش کار: این مطالعه با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با کارشناسان و نخبگان عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش شناسایی شد، جامعه آماری کارشناسان و نخبگان حوزه پرستاری در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند و با توجه به ویژگیهای موردنظر انتخاب شدند. درنهایت عوامل شناساییشده توسط مدلسازی ساختاری تفسیری بررسی، سطحبندی و درنهایت مدل پیادهسازی ترسیم شد.
یافتهها: نتایج نشان دادکه هفده عامل در پیادهسازی مدیریت دانش باید موردتوجه قرار گیرد و دراینبین متغیرهای تعهد مدیریت ارشد، اهداف سازمانی و فرهنگ بیشترین اهمیت رادارند. همچنین این سه متغیر قدرت وابستگی کمتری دارند. از سویی دیگر فرهنگ حاکم بر سازمان نقش بسیار مهمی در تلاش و همکاری اعضای آن برای استقرار مدیریت دانش دارد و نیز نقش نیروی انسانی در بیشتر مراحل پیادهسازی حائز اهمیت بود.
نتیجهگیری: نتیجه نهایی مطالعه، تبیین ارتباطات و اولویتهای عوامل شناساییشده مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش همراه با ارائه مدل با کمک مدلسازی ساختاری تفسیری است. در این مدل عواملی که توانمندی بالایی در بهره گیری از دانش دارند، به عنوان مبنایی در ترسیم مدل شناسایی شدند و به منظور پیادهسازی مؤثر مدیریت دانش روی آنها تأکید میشود.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، مدلسازی ساختاری تفسیری |
|
متن کامل [PDF 871 kb]
(1614 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/4/3 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
|
|
|
|