[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه تاثیر دو نوع بازخورد “کتبی” و “کتبی شفاهی” در ارزیابی تکوینی بر مهارت تفسیر گازهای خون شریانی در پرستاران بخش مراقبت ویژه
ابوالفضل ادهمی باجگیران ، مریم اسماعیلی ، خاطره سیلانی ، طاهره صادقی
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، esmaeili_m@tums.ac.ir
چکیده:   (6909 مشاهده)

مقدمه: در فرآیند آموزش مداوم، پرستاران به عنوان یکی از مهمترین مخاطبان در محیطهای بیمارستانی نیازمند توسعه آموزش و فراگیری به منظور ارتقاء عملکرد خود هستند. پژوهش حاضر بر اساس نیاز یادگیری مناسب و عمیق پرستاران بخش مراقبتهای ویژه به مهارت تفسیر گازهای خون شریانی در مراقبت از بیماران بدحال و تأثیر ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد مناسب در ایجاد این مهارت انجام شده است.

روشکار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که در آن، 90 نفر از پرستاران شاغل به کار در بخشهای مراقبتهای ویژه سه بیمارستان شرکت کردند. نمونههای این پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. مهارت تفسیر گازهای خون شریانی پرستاران قبل و بعد از اجرای مداخله آموزشی اندازه گیری شد. سپس یافتهها با کمک روشهای آماری توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.

یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات پیش آزمون در گروه بازخورد کتبی شفاهی، در گروه بازخورد کتبی 27/2 ± 93/12 و در گروه کنترل 51/2 ± 43/12 بود. همچنین بین سه گروه در ابتدای مطالعه اختلاف معنی داری وجود نداشت (157/0 = P)، و میانگین پس آزمون در گروه بازخورد کتبی شفاهی 58/1 ± 33/20، و درگروه بازخورد کتبی 84/1 ± 40/18، و در گروه کنترل 56/1 ± 96/15 بود. پس از انجام مداخله میانگین نمرات گروهها با هم اختلاف معنی داری داشت (001/P < 0).

نتیجهگیری: استفاده از ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد کتبی و شفاهی در فراگیران، میتواند موجب بهبود مهارت تفسیر گازهای خون شریانی شود. بنابراین پیشنهاد میشود از ارزیابی تکوینی همراه با ارائه بازخورد کتبی و شفاهی در برنامههای آموزشی استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی تکوینی، بازخورد، آموزش مداوم، پرستاران بخش های مراقبت ویژه، تفسیر گازهای خون شریانی
متن کامل [PDF 283 kb]   (2350 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adhami bajgiran A, Esmaeili M, Seilany K, Sadeghi T. The Effect of Two Kinds of Feedback ”written” and “oral written” on Formative Assessment on Arterial Blood Gas Interpretation Skills of Nurses in Critical Care Nurses. 3 JNE 2016; 5 (2) :1-7
URL: http://jne.ir/article-1-645-fa.html

ادهمی باجگیران ابوالفضل، اسماعیلی مریم، سیلانی خاطره، صادقی طاهره. بررسی مقایسه تاثیر دو نوع بازخورد “کتبی” و “کتبی شفاهی” در ارزیابی تکوینی بر مهارت تفسیر گازهای خون شریانی در پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری. 1395; 5 (2) :1-7

URL: http://jne.ir/article-1-645-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645