:: دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کارگاه روش تحقیق بر دانش پرستاران بالینی مراکز آموزشی درمانی استان آذربایجان شرقی در سال 1393
محمد ارشدی بستان آباد ، مرضیه عبدالعلی پور ، الناز اصغری ، لیلا نظری ، نفیسه عبدالرحمانی ، کبری عابدینی زرین ، لیلی ضیاءلامع
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، m.abdolalipour80@gmail.com
چکیده:   (5901 مشاهده)

مقدمه: پرستاران به عنوان بزرگترین نیروی انسانی مراکز بهداشتی درمانی باید اقدامات خود را مبتنی بر شواهد انجام دهند، از این رو باید آگاهی زیادی از اصول روش تحقیق داشته باشند. با توجه به کمرنگ بودن امر پژوهش در میان پرستاران شاغل در بالین، لزوم توجه بیشتر به دانش و آموزش مداوم این جمعیت احساس میشود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش روش تحقیق مقدماتی بر دانش پرستاران بالینی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی انجام شد.

روشکار: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 90 نفر از پرستاران بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در سال 1393 انجام شد، افراد با استفاده از اسلاید، کار گروهی و پرسش و پاسخ در طول دو روز و مجموعاً 12 ساعت آموزش دیدند. دانش افراد قبل و بعد از برگزاری دوره، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، که روایی و پایایی آن تائید شده بود، سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و با آمار توصیفی و آزمون T زوجی تجزیه و تحلیل شد.

یافتهها: میانگین نمره دانش افراد قبل و بعد از برگزاری کارگاه تفاوت آماری معنیداری داشت و برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش افراد شد. همچنین نمره دانش با میزان تحصیلات و جنس ارتباط آماری معنی دار داشت.

نتیجهگیری: آموزش روش تحقیق به شکل برگزاری کارگاه باعث افزایش دانش پرستاران میشود. با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی در شواهد در بالین و از سویی دور بودن پرستاران از فعالیتهای پژوهشی، لزوم توجه بیشتر نسبت به آموزش مداوم و تاکید بر امر پژوهش در میان این جمعیت توصیه میشود.

واژه‌های کلیدی: روش تحقیق، دانش، پرستار، آموزش
متن کامل [PDF 209 kb]   (2674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها