:: دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 54-47 برگشت به فهرست نسخه ها
Mentoring در آموزش دانشجویان اتاق عمل: یک مرور نظام مند
ندا میرباقر آجرپز ، منصوره زاغری تفرشی ، جمیله محتشمی ، فرید زایری
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، m.z.tafreshi@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7204 مشاهده)

مقدمه: نتایج تحقیقات نشان داده شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش مهارتهای اتاق عمل و عملکرد بالینی وجود دارد. به طوری که آموزش‌های بالینی موجود، توانایی لازم برای انجام مهارتها را به دانشجو نمی‌دهد. یکی از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورینگ می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش منتورینگ در آموزش دانشجویان اتاق عمل انجام شد.

روش کار: مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی IranMedex, SID and Magiran و انگلیسی PubMed, Ovide, Elsevier, ProQuest و با کلید واژه‌های منتور، منتی، منتورینگ، منتورشیپ، اتاق عمل، جراحی از سال 2001 تا 2015 انجام شد، تمام مقالات و مطالعات مرتبط با منتورینگ جمع آوری شد که 342 مقاله بود. از این تعداد فقط 27 مقاله در مورد استفاده از منتورینگ در اتاق عمل بود.

یافته‌ها: از 27 مقاله‌ای که مرور شد 18 مقاله پژوهشی و 9 مقاله مروری و در دوتم بود. تم‌ها شامل 1- اعضاء هیأت علمی و کارشناسان اتاق عمل به عنوان منتور در آموزش دانشجویان اتاق عمل 2- اهمیت منتورینگ و ایجاد شایستگی بالینی در افراد تازه وارد به اتاق عمل بود. اکثر مطالعات مروری در مورد اهمیت استفاده از منتورینگ در آموزش تکنیک‌ها و روشهای ویژه جراحی و مراقبتهای حین، قبل و بعد از آن بود.

نتیجه گیری: رویکرد منتورینگ بر ارتقاء سطح شایستگی بالینی دانشجویان اتاق عمل مؤثر است. پیشنهاد می‌شود این روش در آموزش بالینی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی استفاده گردد.

واژه‌های کلیدی: منتور، منتی، منتورینگ، منتورشیپ، اتاق عمل
متن کامل [PDF 413 kb]   (4362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/19 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1395/7/19



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها