:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 40-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای نظم دهی هیجانی بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان پرستاری
سحر محرابی پری، گلین مهدی نژاد گرجی ، مسعود خاکپور، پریسا سنجری باجگیران، زهره آقابابایی، غلامحسین صابری
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، G.mahdinejad@yahoo.com
چکیده:   (1526 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی بر بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دختر دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس می­باشد.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه تجربی است و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده­است. برای دستیابی به هدف مذکور با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 3 گروه به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بر روی تمامی آنان اجرا گردید. سپس از بین دانشجویان دارای نمره بالا در افسردگی، اضطراب و استرس، تعداد 24 نفر به طور تصادفی در دو گروه مداخله (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. آموزش تنظیم هیجان برای گروه مداخله با کسب رضایت از آن­ها به مدت 8 جلسه 60 دقیقه­ای اعمال گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نیز پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف (SPWB) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری در افزایش بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس موثر بوده است (0.001p<).  
نتیجه گیری: از آنجا که آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی بر افزایش بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس مؤثر بوده ­است، می تواند در ارتقای سلامت روان دانشجویان مورد استفاده واقع گردد.
 
واژه‌های کلیدی: نظم دهی هیجانی، بهزیستی روان‌شناختی، افسردگی، اضطراب، استرس
متن کامل [PDF 542 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۵


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها