[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 58-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش‌های روان‌شناختی اعضای خانواده بیماران بستری دربخش مراقبت‌های ویژه
علی نویدیان ، جهانگیر رضایی ، حسینعلی پایان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، h.payan_2012@yahoo.com
چکیده:   (6159 مشاهده)

مقدمه: آموزش و حمایت خانواده بیماران بستری در بخش ویژه، بر سازگاری و کاهش استرس‌های منفی آنان تأثیر دارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی حمایتی برواکنش‌های روان‌شناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش ویژه انجام شد.

روش کار: مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. دراین مطالعه 154 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری در بخش ویژه مرکز حوادث بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان در سال 1394 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه اختصاص یافتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21) بود. پرسشنامه قبل و پس از یک هفته مداخله، توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌زوج و مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین تغییر نمره استرس، اضطراب و افسردگی اعضای خانواده بیماران پس از مداخله در گروه آزمایش به ترتیب 3/63± 7/38، 3/01± 7/22و 3/30± 6/67به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه 3/23± 1/09، 2/37± 0/27و 7/20± 0/72بود (0/05> P) آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی اعضای خانواده بیماران دو گروه پس از مداخله تفاوت معناداری دارد (0/05 > P).

نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مداخله آموزشی حمایتی بر کاهش اضطراب، استرس و افسردگی اعضای خانواده بیماران، ضرورت دارد در برنامه‌های آموزشی و مراقبتی خانواده محور پرستاران این مداخله‌ها وارد شود.

واژه‌های کلیدی: مداخله آموزشی حمایتی، اضطراب، استرس، افسردگی، مراقبت‌های ویژه
متن کامل [PDF 621 kb]   (3501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/3 | پذیرش: 1395/9/3 | انتشار: 1395/9/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navidian A, Rezaei J, Payan H. Efficacy of Supportive - Educational Intervention on Psychological Reactions of Family Members of Intensive Care Unit Patients. 3 JNE 2016; 5 (4) :51-58
URL: http://jne.ir/article-1-718-fa.html

نویدیان علی، رضایی جهانگیر، پایان حسینعلی. بررسی تأثیر مداخله آموزشی حمایتی بر واکنش‌های روان‌شناختی اعضای خانواده بیماران بستری دربخش مراقبت‌های ویژه. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :51-58

URL: http://jne.ir/article-1-718-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645