[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب شناسی کارآموزی داخلی جراحی رشته پرستاری: یک مطالعه کیفی
بتول نحریر ، عباس عبادی ، زهره ونکی ، محمد خادم الحسینی ، جمیله مختاری نوری
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران ، ebadi1347@bmsu.ac.ir
چکیده:   (6411 مشاهده)

مقدمه: تجارب بالینی در برنامه آموزش پرستاری حیاتی بوده و دانشجویان پرستاری را برای مواجهه با موقعیت‌های واقعی بالینی آماده می‌سازد. این مطالعه با هدف آسیب شناسی کارآموزی‌های داخلی جراحی رشته پرستاری در دانشکده پرستاری انجام شد.

روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده که در سال ۱۳۹۳ بر روی 20 دانشجوی پرستاری که در حال گذراندن کارآموزی‌های داخلی جراحی بودند، به صورت سرشماری انجام شد. انتخاب مربیان بالینی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف انجام شد و روند کار از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انفرادی و گروهی ادامه یافت. مصاحبه‌ها تا اشباع داده‌ها ادامه یافت و از روش 5 مرحله گرانهایم و لاندمن برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: پس از تحلیل مصاحبه‌های انفرادی و گروهی تعداد 694 کد اولیه بدست آمد که در 3 طبقه اصلی عوامل مربوط به مربی با زیرطبقات صلاحیت، نگرش به بالین، ارتباطات بین فردی، نظارت و ارزشیابی، برنامه آموزشی با زیرطبقات تقسیم مربی، محیط بالینی و برنامه ریزی ناکارآمد و عوامل مربوط به فرم بررسی/ لوگ بوک با زیر طبقات مشکلات محتوایی لوگ بوک و فرم بررسی، زمان زیاد تکمیل لوگ بوک و عدم پذیرش روانی لوگ بوک و فرم بررسی طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری: ارتقاء کیفیت آموزش بالینی با توجه به رسالت اصلی رشته پرستاری که مراقبت ایمن از بیماران است، این امر را ضروری می‌کند که برنامه ریزان آموزشی در انتخاب بخش، انتخاب مربیان توانمند و با صلاحیت حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی توجه خاصی بکنند.

واژه‌های کلیدی: آسیب شناسی، کارآموزی داخلی جراحی رشته پرستاری، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 437 kb]   (2483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/9/7 | انتشار: 1395/9/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nehrir B, Ebadi A, Vanaki Z, Khademolhosseini S M, Mokhtari Nouri J. Medical Surgical Nursing Pathology: A Qualitative Study. 3 JNE 2016; 5 (4) :1-7
URL: http://jne.ir/article-1-721-fa.html

نحریر بتول، عبادی عباس، ونکی زهره، خادم الحسینی محمد، مختاری نوری جمیله. آسیب شناسی کارآموزی داخلی جراحی رشته پرستاری: یک مطالعه کیفی. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :1-7

URL: http://jne.ir/article-1-721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645