دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، minakarimi777@gmail.com
چکیده: (4926 مشاهده)
مقدمه: نواقص برنامه ی درسی سنتی و ناتوانی آن در برآورده ساختن نیازهای واقعی دانشجویان، موجب توجه هر چه بیشتر برنامه ریزان درسی به الگوهای جدیدتر برنامه ی درسی شده است یکی از این رویکردهایی که میتواند آموزش پرستاری را متحول کند و کیفیت آن را ارتقاءدهد، الگوی برنامهی درسی پستمدرن است. با توجه به اهمیت این رویکرد، مقاله حاضر با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی برنامه ی درسی پست مدرن در آموزش پرستاری ایران انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی است. بر این اساس ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه ی درسی پست مدرن با تاکید بر نظام آموزش پرستاری ایران در قالب عناصر برنامه ی درسی(هدف، محتوا، روشهای یاددهی و یادگیری، محیط یادگیری، یادگیرنده و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه ریزی درسی استفاده شد. به این منظور پرسشنامه ای محقق ساخته در اختیار 214 نفر از متخصصان برنامه ی درسی که به روش تصادفی به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده اند قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(آزمون خی دو و فیشر)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در نتیجه این پژوهش، الگوی برنامه ی درسی پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری طراحی گردید. یافته های دیگر تحقیق نشان داد که بیش از 82 درصد از متخصصان برنامه ریزی درسی، عناصر الگوی پیشنهادی را در سطح مطلوب ارزشیابی کرده اند ولی تنها 34 درصد از آنها ویژگیهای اهداف را مطلوب دانسته اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی این الگو تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (05/0
نتیجه گیری: نتایج یافته ها نشان داد که الگوی طراحی شده بر مبنای رویکرد پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری ایران با توجه به نظر متخصصان برنامه ریزی درسی مطلوب ارزشیابی شده است.
karimi M, Naderi A, Seif Naraghi M. Postmodern curriculum of model and its application in Iran's Nursing Education system (design and evaluation model).. 3 JNE 2017; 6 (3) :47-55 URL: http://jne.ir/article-1-757-fa.html
کریمی مینا، نادری عزت الله، سیف نراقی مریم. الگوی برنامه ی درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو).. آموزش پرستاری. 1396; 6 (3) :47-55