[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 69-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و اعتیاد به اینترنت با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
مهدیه آرین ، محمدباقر اوغازیان ، زکیه امینی ، آرمین خسروی پور ، فهیمه عباس زاده
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ایران ، mohammadbagher_oghazian@yahoo.com
چکیده:   (4945 مشاهده)

 مقدمه: نقش کلیدی انگیزش در یادگیری انکار ناپذیر است. پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی با سلامت جامعه ارتباط دارد لذا کاهش  و یا  افزایش انگیزه و عوامل موثر برآن ،  تاثیرات زیادی  بر خود فرد و سلامت جامعه خواهد داشت. شبکه های اجتماعی و اینترنت از عوامل تاثیر گذار در پیشرفت و انگیزه تحصیلی دانشجویان می باشد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 300 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1395 به صورت نمونه گیری تصادفی  طبقه ای، انتخاب و وارد مطالعه شدند. اطلاعات به صورت خود گزارشی با پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک اعتیاد به اینترنتYang  و مقیاس انگیزش تحصیلی  (Inventory of School Motivation-ISM)  جمع آوری گردید. آنالیز با نرم افزار   SPSS نسخه 16 و با آزمون  تی مستقل   و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری (05/ 0 P<) انجام شد.
یافته ها: در مطالعه حاضر، (54%)162 دانشجو دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی را سرگرمی گزارش کردند. کاربران شبکه ها عبارت بودند از: (91%)273 تلگرام،(7/5%)17 اینستاگرام، (5/0%)1 لاین، (3/0%)1 وایبر، (3/1%)4 بیتالک، (3/1%)4 فیس بوک. میانگین های نمره اعتیاد به اینترنت ، زمان استفاده از شبکه های اجتماعی در طول روز و نمره انگیزش تحصیلی به ترتیب (93/16±53/44)، (59/2±58/4) و (63/25±78/146) بودند. بین انگیزش تحصیلی و استفاده روزانه از فضای مجازی  با (245/ 0- r= و 001/0 p=)همبستگی معکوس و ضعیف و بین انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت با (197/0- r= و 001/0 p=) همبستگی معکوس و بسیار ضعیفی وجود داشت.
نتیجه گیری:  با عنایت به اینکه دانشجویان علوم پزشکی عهده دار وظیفه خطیر درمان و نجات بیماران و سلامتی جامعه خواهند بود، مساله تربیت و آموزش آنها خصوصا در زمینه فرهنگ استفاده از شبکه­های اجتماعی و مدت زمان استفاده از اینترت از حساسیت ویژه ای برخوردار است. لذا با توجه به توانمندی دانشجویان در استفاده از اینترنت به کارگیری آموزش از راه دور در آموزش آنان توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: شبکه های اجتماعی، اینترنت، انگیزش، دانشجو
متن کامل [PDF 752 kb]   (2593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/2 | انتشار: 1397/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arian M, Bagher Oghazian M, Amini Z, Khosravipur A, Abaszadeh F. The Relationship Between Internet Addiction and Social Network with Academic motivation in students, Bojnord University of Medical Science . 3 JNE 2018; 7 (2) :62-69
URL: http://jne.ir/article-1-844-fa.html

آرین مهدیه، اوغازیان محمدباقر، امینی زکیه، خسروی پور آرمین، عباس زاده فهیمه. بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و اعتیاد به اینترنت با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد. آموزش پرستاری. 1397; 7 (2) :62-69

URL: http://jne.ir/article-1-844-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645