:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 17-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بهداشت دهان ودندان از طریق ایفای نقش بر رفتارهای بهداشتی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر همدان
فرشید شمسایی، الهام اشترانی، مرجانه مسچی، فاطمه اشترانی
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، ashtarani66@yahoo.com
چکیده:   (1322 مشاهده)
مقدمه: بهداشت دهان و دندان در کودکان کم­توان ذهنی دارای اهمیت بسیاری می­باشد و یکی از روش­های آموزشی که یادگیری در آن با دوام بیشتری است ایفای نقش می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت دهان و دندان از طریق ایفای نقش بر رفتارهای بهداشتی دانش­آموزان پسر کم­توان ذهنی آموزش پذیر انجام پذیرفت.
روش کار: در این مطالعه‏‏‎‏‏‏ی نیمه تجربی 34 دانش­آموز پسر کم­توان ذهنی مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 93-92 با روش نمونه­گیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه رعایت رفتارهای بهداشتی و شاخص بهداشت دهان و دندان در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به صورت ایفای نقش انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون T-student و از نرم­افزار آماری SPSS 18 استفاده شد.
یافته­ ها: رفتارهای بهداشتی دانش­آموزان کم توان ذهنی قبل و بعد از مداخله از میانگین و انحراف معیار 76/12±65/55 به 24/12± 82/79 ارتقاء پیدا کرد و اختلاف معناداری قبل و بعد از مداخله مشاهده شد (001/0>P). در تمامی ابعاد پرسشنامه رفتارهای بهداشتی اختلاف معناداری قبل و بعد از اجرای روش ایفای نقش مشاهده شد (001/0>P). همچنین شاخص بهداشت دهانی در این دانش آموزان قبل و بعد از مدل ایفای نقش اختلاف معناداری را نشان داد (001/0>P).
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که مدل ایفای نقش توانسته است رفتارهای بهداشتی این دانش­آموزان را ارتقاء دهد و همچنین میزان شاخص بهداشت دهانی ساده شده را نیز در آنها بهبود دهد. با توجه به اینکه این روش آسان و کم هزینه است می توان با استفاده از این روش آموزشی گام مؤثری در ارتقاء بهداشت جسمی این دانش­آموزان برداشت.
 
واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، دانش آموزان، بهداشت دهان، رفتارهای بهداشتی
متن کامل [PDF 432 kb]   (318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها