[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 52-45 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی باورهای خودکارآمدی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان
نصراله عرفانی
گروه روانشناسی، بخش علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، erfani@pnu.ac.ir
چکیده:   (4175 مشاهده)
 مقدمه:خودتنظیمی به عـنوان یک راهـبرد شـناختی و خودکارآمدی به عنـوان باور ­انگیـزشی از مفاهیم اساسی نظریه شناخت اجتماعی بندورا بهشمار می­روند.هدف این پژوهش پیش­بینی باورهای خودکارآمدی براساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش همبستگی بود.از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در سال تحصیلی 94-1393 که تعداد آنان 177 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران، نمونه­ای به حجم 122 نفر تعیین گردید که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند.برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های باورهای خودکارآمدیand Froman  Owen اون و فرامن (1988)و راهبردهـای خودتنظیمیand Ryan Connell کانل (1985)استفاده شد. به منظور پاسخ­گویی به سوال­های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام­به­گام استفاده شد. داده‌ها با استفاده نرم­افزار آماری SPSS.24 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایح نشان داد، بین راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم معنا­داری مشاهده شدوجود دارد. هم­چنین نتایج نشان داد راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی به­طور­معنا‌داری توانایی تبیین و پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را دارند.
نتیجه‌گیری: بنابراین می­توان نتیجه­گیری کرد با بهبود راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی می­توان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را بالا برد.
 
واژه‌های کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی، باورهای خودکارآمدی، دانشجو.
متن کامل [PDF 427 kb]   (2911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/18 | انتشار: 1397/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfani N. Predict Self Beliefs Based on Self-Regulation Strategies in Students in Bu-Ali Sina University. 3 JNE 2018; 7 (2) :45-52
URL: http://jne.ir/article-1-874-fa.html

عرفانی نصراله. پیش‌بینی باورهای خودکارآمدی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان. آموزش پرستاری. 1397; 7 (2) :45-52

URL: http://jne.ir/article-1-874-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645