:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی باورهای خودکارآمدی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان
نصراله عرفانی
دانشیار دانشگاه پیام نور گروه روانشناسی، بخش علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، erfani@pnu.ac.ir
چکیده:   (126 مشاهده)
 مقدمه:خودتنظیمی به عـنوان یک راهـبرد شـناختی و خودکارآمدی به عنـوان باور ­انگیـزشی از مفاهیم اساسی نظریه شناخت اجتماعی بندورا بهشمار می­روند.هدف این پژوهش پیش­بینی باورهای خودکارآمدی براساس راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش همبستگی بود.از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در سال تحصیلی 94-1393 که تعداد آنان 177 نفر بود، با استفاده از فرمول کوکران، نمونه­ای به حجم 122 نفر تعیین گردید که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند.برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های باورهای خودکارآمدیand Froman  Owen اون و فرامن (1988)و راهبردهـای خودتنظیمیand Ryan Connell کانل (1985)استفاده شد. به منظور پاسخ­گویی به سوال­های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام­به­گام استفاده شد. داده‌ها با استفاده نرم­افزار آماری SPSS.24 تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایح نشان داد، بین راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیم معنا­داری مشاهده شدوجود دارد. هم­چنین نتایج نشان داد راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی به­طور­معنا‌داری توانایی تبیین و پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را دارند.
نتیجه‌گیری: بنابراین می­توان نتیجه­گیری کرد با بهبود راهبردهای خودتنظیمی شناختی و خودتنظیمی درونی می­توان خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را بالا برد.
 
واژه‌های کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی، باورهای خودکارآمدی، دانشجو.
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۸


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها