کاردانشجویی بله یا خیر: تجربیات پرستاران شبکار
|
هومان منوچهری ، الهام ایمانی ، فروزان آتش زاده شوریده ، حمید علوی مجد |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، eimani@hums.ac.ir |
|
چکیده: (3946 مشاهده) |
مقدمه: انجام کار دانشجویی توسط دانشجویان پرستاری میتواند آثار مثبت و منفی در بازدهی دروس و وضعیت تحصیلی دانشجویان و پیشبرد اقدامات پرستاری در بخشها داشته باشد. هدف از این مطالعه تبیین تجربیات و دیدگاههای پرستاران شبکار در زمینه کاردانشجویی است.
روش کار: این پژوهش یک تحلیل محتوای کیفی است که پرستاران شبکار شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در آن شرکت کردند. نمونهگیری به صورت هدفمند و با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفت. هم زمان با جمع آوری دادهها جهت تجزیه و تحلیل آنها از روش مقایسه مداوم داده ها و طرح طبقه بندی تحلیل محتوای کیفی Elo و Kynga¨s استفاده شد.
یافته ها: در این مطالعه، 34 پرستار شرکت کردند که 58/70 درصد آنها زن بودند. پس از کدبندی کلیه مصاحبه ها، 1125 کد اولیه ایجاد شد که پس از چندین بار بازبینی در مراحل مختلف، تعداد کدها به 650 کد تقلیل یافت. این کدها در نهایت در 28 زیر طبقه،10 طبقه فرعی، 4 طبقه اصلی با عناوین منافع فردی، منافع سازمانی، پیامدهای منفی فردی و پیامدهای منفی سازمانی و 2 مضمون با عناوین مزایای کاردانشجویی و معایب کاردانشجویی قرار داده شدند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، با وجود اینکه حضور دانشجویان در بخشها، میتواند به جبران کمبود نیرو کمک کند، اما با مشکلاتی و معایبی نیز همراه است. با آگاهی از اثرات بالقوه کار دانشجویی بر رشد فردی و حرفهای دانشجویان پرستاری، لازم است برنامه های سازمان یافتهتری جهت ایجاد رویکردی هماهنگ بین دانشکده ها و بیمارستانها در نظرگرفته شود.
|
|
واژههای کلیدی: تجربه، پرستار، دانشجوی پرستاری، مطالعه کیفی، کاردانشجویی |
|
متن کامل [PDF 490 kb]
(2143 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/29 | انتشار: 1397/3/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|