:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط سبک یادگیری با عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
فرهاد ادهمی مقدم ، شیوا احمدی ، محمد صاحب الزمانی ، جواد میری
تهران خیابان شریعتی، خیابان خاقانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ، m_szamani@yahoo.com
چکیده:   (5695 مشاهده)
مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد مستلزم این است که کارکنان بالینی در حیطه­های مختلف آموزش، بالین و مدیریت، مهارت­های استفاده از شواهد حاصل از پژوهش را بیاموزند و در عمل به کار گیرند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط سبک یادگیری با عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاران بود.
روش کار: این مطالعه بر روی 319 پرستار شاغل در بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه در سال 1394 به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و بصورت انتساب متناسب انجام گردید. ابزار گردآوری داده­ها در این پژوهش شامل دو پرسشنامه سبک یادگیری Vark و عملکرد مبتنی برشواهد و فرم مشخصات جمعیت شناختی بود. روایی و پایایی پرسشنامه سبک یادگیری Vark در داخل و خارج کشور تایید شده است .روایی پرسشنامه عملکرد مبتنی بر شواهد از طریق روایی محتوی تایید و به منظور تعیین اعتبار این پرسشنامه، روش آزمون- بازآزمون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از ابزار تحلیلی سبک یادگیری Vark طراحی شده در محیط Excel، آزمون همبستگی اسپیرمن و کای دو  انجام شد.
یافته­ ها: سبک یادگیری غالب تک­مدله (1/84 درصد ) و از نوع شنیداری با فراوانی نسبی (3/46 درصد) بود. میزان آگاهی از عملکرد مبتنی بر شواهد (2/53 درصد) پرستاران متوسط بود. نگرش (6/52 درصد) افراد نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد مثبت بود. میزان عملکرد مبتنی بر شواهد بیشتر پرستاران (8/57 درصد) در سطح تقریبا مطلوبی قرار داشت. بین سبک­های یادگیری پرستاران و میزان عملکرد مبتنی بر شواهد ارتباط آماری معنادار وجود نداشت.
نتیجه­ گیری: پرستاران دارای سبک‌های یادگیری متفاوت هستند. توسعه روش‌های آموزشی مؤثر و متناسب با سبک یادگیری کمک خواهد کرد که با افزایش آگاهی پرستاران باعث افزایش میزان عملکرد مبتنی بر شواهد آنها شود. آموزش مدون و اصولی برای افزایش آگاهی و بهبود نگرش نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد و نیز آموزش پرستاری در خصوص مفاهیم عملکرد مبتنی بر شواهد بصورت علمی و آموزش کارگاهی و ایجاد تسهیلات ضروری به نظر می­رسد.
 
واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستاران
متن کامل [PDF 887 kb]   (3220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/12/15 | انتشار: 1397/7/23
فهرست منابع
1. Kiaei MZ, Azmal M, Kalhor F, Shah Bahrami E, Kalhor R. Perceived Barriers Of Evidence-Based Practice Among Nurses Working In Qazvin Hospitals. Payavard Salamat. 2016;9(5):489-99.
2. Dehghani H, Heidari F, Karimian Kakolaki Z, Salimi T. Critical Care Nurses' knowledge , attitude and practice in Yazd University of Medical Sciences' Teaching Hospitals on Evidence-Based Nursing. Commun Health J. 2017;8(2):56-64.
3. Karimi Moonaghi H, Sharifi H. Reducing the Theory-Practice Gap Using Clinical Nurse Scholar Model. J Torbat Heydariyeh Univ Med Sci. 2017;5(2):62-71.
4. Lavizeh M, Kouhpayeh zadeh J. Validity and Reliability of the Attitudes towards and Self-Reported Ability in Evidence-Based Medicine Questionnaire. Iran J Med Educ. 2015;14(11):998-1006.
5. Rice K, Hwang J, Abrefa-Gyan T, Powell K. Evidence-based practice questionnaire: A confirmatory factor analysis in a social work sample. Adv Soc Work. 2010;11(2):158-73. [DOI:10.18060/897]
6. Mangolian Shahrbabaki P, Farokhzadian J, Nouhi E. Evaluation of the Knowledge and Performance of Nursing Students Regarding Evidence-Based Care. Strides Dev Med Educ. 2016;13(3):235-45.
7. Hutchinson AM, Johnston L. Bridging the divide: a survey of nurses' opinions regarding barriers to, and facilitators of, research utilization in the practice setting. Journal of clinical nursing. 2004;13(3):304-15. [DOI:10.1046/j.1365-2702.2003.00865.x]
8. Melnyk BM, Fineout-Overholt E. Evidence-based practice in nursing & healthcare : a guide to best practice. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
9. Zwolsman SE, van Dijk N, Verhoeven AA, de Ruijter W, Wieringa-de Waard M. How learning style affects evidence-based medicine: a survey study. BMC Med Educ. 2011;11(1):81. [DOI:10.1186/1472-6920-11-81] [PMID] [PMCID]
10. Ackley BJ. Evidence-based Nursing Care Guidelines: Medical-surgical Interventions: Mosby/Elsevier; 2008.
11. Salmani Mud M, Memarian R, Vanaki Z. Effect of implementation staff development program based on evidences for supervisors on nurses, practice. Q J Nurs Manage 2012;1(3):9-18.
12. Habibi S, Rezaei Hachesoo P, Tabaghi R. Enhancing information literacy as a base of developing evidence-based nursing. Health Inf Manage. 2010;7(3):371-8.
13. Salimi M, Sadeghifar J, Peyman H, Shams L, Jandagheian M, Khosravi A, et al. Visual, Aural, Read/Write, and Kinesthetic Learning Styles Preferences in Students of Isfahan University of Medical Sciences. J Health Syst Res. 2013:9.
14. Horntvedt MT, Nordsteien A, Fermann T, Severinsson E. Strategies for teaching evidence-based practice in nursing education: a thematic literature review. BMC Med Educ. 2018;18(1):172. [DOI:10.1186/s12909-018-1278-z] [PMID] [PMCID]
15. Parvinia Nasab AM, Vojdani MA, Dehghani A, Keshtkaran Z, Kavosi A. Viewpoints of Educational and Clinical Staff in Shiraz University of Medical Sciences to Barriers Implementation of Evidence-Based Care. Alborz Univ Med J. 2014;3(1):23-32. [DOI:10.18869/acadpub.aums.3.1.23]
16. Abbaszadeh A, Sabeghi H, Heidary A, Borhani F. Assessment of the Effect of Continuing Education Program on Nurse's Knowledge, Attitude and Performance about Documentation. J Evid Based Care. 2012;2(1):75-83. [DOI:10.1111/j.1754-4505.2012.00244.x]
17. Shakibii MR, Esmat N, Haghdoost A, Moemenaii Kermani S. Evaluation of the Efficacy of "The Best Prescription Workshops" Held for General Physicians Liable to Continuous Education in Kerman Medical Sciences University. Strides Dev Med Educ. 2004;1(1):17-22.
18. Imani E, Sayadi Mang halati M. Review of learning styles in Iranian nursing students. Dev Strategies Med Educ. 2015;2(2):1-12.
19. Chang HC, Russell C, Jones MK. Implementing evidence-based practice in Taiwanese nursing homes: attitudes and perceived barriers and facilitators. Journal of gerontological nursing. 2010;36(1):41-8. [DOI:10.3928/00989134-20091204-04] [PMID]
20. Adib Hajbaghery M, Azizi Fini I. The Concept of Evidence-Based Education in Nursing and Factors Affecting It: A Qualitative Study. Iran J Med Educ. 2012;12(5):331-46.
21. Jannat Alipour Z, Navvabi N, Jahanshahi M. Evaluation of Nursing Students' Learning Styles Based on VARK Learning Pattern in Ramsar School of Nursing & Midwifery. Ramsar Sch Nurs Midwifery. 2013;1(2):37-45.
22. Amini N, Zamani BE, Abedini Y. Medical Students' Learning Styles. Iran J Med Educ. 2010;10(2):141-7.
23. Azadmanesh Y, Azimian J, Zeighami R, Jahani-Hashem H. Correlation between learning styles and the characteristics of nursing and midwifery students in Qazvin University of Medical Sciences using the VARK model. J Nursing Educ. 2013;2(1):27-35.
24. Behnam Moghadam M, Behnam Moghadam A, Rostaminejad A, Salehian T. A Study on the learning Styles of Nursing and Midwifery Students in Yasuj According to the VARK Model (2013). Armaghan-e-Danesh. 2015;20(3):243-52.
25. Sahebalzamani M, Seyed Alighadr LS, Soltani A, Farahani H, Tabatabaee Jamarani M. Study of evidence based medicine in residents of selected Medical Sciences Universities of Tehran. Med Sci J. 2015;25(3):238-44.
26. Shafiei E, Baratimarnani A, Goharinezhad S, Kalhor R, Azmal M. Nurses' perceptions of evidence-based practice: a quantitative study at a teaching hospital in Iran. Medical journal of the Islamic Republic of Iran. 2014;28:135.
27. Kahouei M, Babamohamadi H, Sadat Ghazavi Shariat Panahi S. Use of Information Resources for Clinical Decisions by Nurses and Nursing Students, and Its Barriers after Introducing Information Technology. Iran J Med Educ. 2013;13(3):244-53.
28. K E, Sh A, Sa P, A E. The Effect of Evidence-Based Nursing Education on knowledge of Intensive Care Unit Nurses in Hospitals of Armed Forces. Mil Caring Sci. 2017;4(2):120-8. [DOI:10.29252/mcs.4.2.120]
29. Mehrdad N, Salsali M, Kazemnejad A. Nurses' Attitudes toward Research Utilization in Clinical Practice. Hayat. 2007;13(2):41-52.
30. Erami E, Bahrami M, Asgari MR, Dolatshahi M. Nurses' knowledge and Attitudes to Evidence-Based Nursing in Torbat Heidarieh Educational Hosital. Beyhagh. 2017;21(4):46-54.
31. Majid S, Foo S, Luyt B, Zhang X, Theng YL, Chang YK, et al. Adopting evidence-based practice in clinical decision making: nurses' perceptions, knowledge, and barriers. J Med Libr Assoc. 2011;99(3):229-36. [DOI:10.3163/1536-5050.99.3.010] [PMID] [PMCID]


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها