[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند
رسول رئیسی ، زهرا فرج زاده
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. بیرجند، ایران. ، raesi.br881@gmail.com
چکیده:   (6120 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار از جنبه‌های اساسی مراقبت از بیمار و یک ضرورت در سیستم بهداشتی و درمانی است. این آموزش­ها با هدف کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی روانی و تقویت اعتماد به نفس انجام می‌گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستان‌های آموزشی شهر بیرجند در سال 1396انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 303 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم مشخصات جمعیت­شناختی و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که روایی آن توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طی نامه ابلاغ شاخص های کشوری کیفیت مراقبت‌های پرستاری تأیید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شده است. داده‌‌ها با استفاده از نرم‌‌‌‌‌‌افزار آماریSPSS  و آزمون‌های آماری فریدمن، من ویتنی‌یو و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بیشترین میانگین نمره آگاهی مربوط به بعد شناسایی پزشک معالج و پرستار (54/0±57/2) و کمترین میانگین مربوط به بعد سبک زندگی (29/0±69/0) بود. میانگین نمره آگاهی در کل در بیماران مورد مطالعه 54/3±26/14 (کمتر از متوسط) به دست آمد و نتیجه آزمون فریدمن نشان داد که میانگین نمره آگاهی در ابعاد شناسایی پزشک معالج و پرستار،  شناخت بیماری،  داروهای مصرفی،  سبک زندگی، خودمراقبتی، پیگیری پس از ترخیص، رضایت از برنامه آموزشی ارائه شده توسط پرستار و نحوه آموزش در بیماران موردمطالعه تفاوت معنی‌داری دارد (001/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر ضرورت برنامه­ریزی مدیران در آموزش اثربخش پرستاران به بیماران و نظارت آنان و ارزیابی اثر بخشی آموزش به بیمار توسط پرستاران پیشنهاد می­شود.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی، بیمار، آموزش، پرستار، بیمارستان
متن کامل [PDF 749 kb]   (2630 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/15 | انتشار: 1397/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raesi R, Farajzadeh Z. Evaluating the efficacy of patient-education by nurses in Birjand-based teaching hospitals in 2017. 3 JNE 2018; 7 (3) :1-7
URL: http://jne.ir/article-1-916-fa.html

رئیسی رسول، فرج زاده زهرا. ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند . آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :1-7

URL: http://jne.ir/article-1-916-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645