[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 58-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تلفیقی منتورشیپ و گروه همتا یان بر عملکرد و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری
محمدرضا شیخی ، مسعود فلاحی خشکناب ، مهدی رهگذر
تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پرستاری ، fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (3583 مشاهده)
مقدمه  : آموزش و یادگیری از همتایان یک مداخله آموزشی موثر برای دانشجویان دکتری پرستاری در  محیط­های آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تلفیقی استاد(منتور) و گروه همتایان بر عملکرد تحصیلی (شامل عملکرد آموزشی + عملکرد پژوهشی)  و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری انجام شد.
 روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه­تجربی بود که با مشارکت 10نفر از دانشجویان دکتری پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی انجام شد. گروه مداخله شامل 5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری بودند که به همراه استاد راهنما (منتور) در جلسات مشترک گروه همتایان به مدت دو  ترم تحصیلی مشارکت داشتند. گروه شاهد نیز  5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری هم دوره  با گروه مداخله بودند که در جلسات مشترک گروه همتایان با مربی شرکت نمی کردند. و روش معمول (روتین) یعنی شرکت در کلاس و انجام پروژهای کلاسی برای آنها انجام می­ شد. پس از پایان دوره آموزش، گروه همتایان با مربی مشترک، عملکرد تحصیلی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری مورد سنجش قرار گرفت. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش عملکرد آموزشی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری  استفاده شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد شرکت در جلسات مشترک گروه همتایان به­همراه مربی (منتور) می ­تواند باعث ارتقای عملکرد پژوهشی و افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری شود، ولی بر عملکرد آموزشی تاثیری نداشت.
نتیجه ­گیری: بر­اساس یافته­های این مطالعه برای افزایش رضایت و عملکرد تحصیلی  دانشجویان دکتری پرستاری توجه به شیوه­ های ترکیبی آموزشی اجتناب­ ناپذیر است. آموزش از گروه همتایان با مشارکت و راهنمایی اساتید می­تواند توانمندی­های علمی و پژوهشی دانشجویان را افزایش داده و منجر به توسعه عملکرد تحصیلی و کسب رضایت تحصیلی بیشتری در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شود.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، آموزش آکادمیک، رضایت، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 448 kb]   (1959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/12 | انتشار: 1397/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhi M, Fallahi-Khoshknab M, Rahgozar M. The Effect of integration of Mentorshiping and Peer Education methods on the academic Performance and academic Satisfaction in Nursing PhD Students. 3 JNE 2019; 7 (5) :52-58
URL: http://jne.ir/article-1-936-fa.html

شیخی محمدرضا، فلاحی خشکناب مسعود، رهگذر مهدی. تاثیر آموزش تلفیقی منتورشیپ و گروه همتا یان بر عملکرد و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری. آموزش پرستاری. 1397; 7 (5) :52-58

URL: http://jne.ir/article-1-936-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645