:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 58-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تلفیقی منتورشیپ و گروه همتا یان بر عملکرد و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری
محمدرضا شیخی ، مسعود فلاحی خشکناب ، مهدی رهگذر
تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پرستاری ، fallahi@uswr.ac.ir
چکیده:   (3567 مشاهده)
مقدمه  : آموزش و یادگیری از همتایان یک مداخله آموزشی موثر برای دانشجویان دکتری پرستاری در  محیط­های آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تلفیقی استاد(منتور) و گروه همتایان بر عملکرد تحصیلی (شامل عملکرد آموزشی + عملکرد پژوهشی)  و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری انجام شد.
 روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه­تجربی بود که با مشارکت 10نفر از دانشجویان دکتری پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی انجام شد. گروه مداخله شامل 5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری بودند که به همراه استاد راهنما (منتور) در جلسات مشترک گروه همتایان به مدت دو  ترم تحصیلی مشارکت داشتند. گروه شاهد نیز  5 نفر از دانشجویان دکتری پرستاری هم دوره  با گروه مداخله بودند که در جلسات مشترک گروه همتایان با مربی شرکت نمی کردند. و روش معمول (روتین) یعنی شرکت در کلاس و انجام پروژهای کلاسی برای آنها انجام می­ شد. پس از پایان دوره آموزش، گروه همتایان با مربی مشترک، عملکرد تحصیلی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری مورد سنجش قرار گرفت. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش عملکرد آموزشی و رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری  استفاده شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد شرکت در جلسات مشترک گروه همتایان به­همراه مربی (منتور) می ­تواند باعث ارتقای عملکرد پژوهشی و افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان دکتری پرستاری شود، ولی بر عملکرد آموزشی تاثیری نداشت.
نتیجه ­گیری: بر­اساس یافته­های این مطالعه برای افزایش رضایت و عملکرد تحصیلی  دانشجویان دکتری پرستاری توجه به شیوه­ های ترکیبی آموزشی اجتناب­ ناپذیر است. آموزش از گروه همتایان با مشارکت و راهنمایی اساتید می­تواند توانمندی­های علمی و پژوهشی دانشجویان را افزایش داده و منجر به توسعه عملکرد تحصیلی و کسب رضایت تحصیلی بیشتری در دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شود.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، آموزش آکادمیک، رضایت، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 448 kb]   (1951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/12 | انتشار: 1397/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها