[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 27-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه بیماران بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان‌های آموزشی شهرکرمانشاه از عملکرد آموزش‌های حین ترخیص توسط پرستاران و مقایسه آن با استانداردها در سال -1393
مسلم مرادی ، رستم جلالی ، آرمان میری
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران
چکیده:   (3626 مشاهده)
مقدمه:آموزش به بیمار یکی از اصول اساسی در حرفه پرستاری می­باشد. پرستاران موظف به انجام نقش آموزشی خود بوده تا موجبات رضایت بیمار را فراهم نموده، بهبودی را سرعت بخشیده و میزان بستری مجدد را کاهش دهند. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه بیماران بخش­های داخلی و جراحی بیمارستان­های آموزشی شهر کرمانشاه از عملکرد آموزش­های حین ترخیص توسط پرستاران و مقایسه آن با استانداردها در سال 1394-1393است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، حجم نمونه 152 نفر برآورد گردید و نمونه­گیری به صورت متوالی انجام­شد. داده­ها با استفاده از  چک لیست پژوهش­گرساخته که حاوی ویژگی­های فردی و موارد مربوط به عملکرد آموزشی پرستاران در 6 حیطه بود، جمع­اوری شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آمار توصیفی میانگین و محاسبه همبستگی بین متغیر ها تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که در حیطه مربوط به عملکرد پرستاران ماهیت و شناخت بیماری (%9/19)، عوارض بیماری(%19)، رژیم دارویی(%5/28)، فعالیت(%5/19)، تغذیه(%5/35) و پیگیری و مراقبت در منزل (%6/23) آموزش در سطح خیلی زیاد و زیاد داده شده بود. در کل یافته های پژوهش حاکی از آن بود که آموزش­های پرستاری اختلاف معناداری با استاندارد های پرستاری(رضایت بیماران از آموزش های پرستاری) داشت(p<0/05).
نتیجه گیری: باتوجه به پایین بودن درصد آموزش در کلیه حیطه­ها از نظر بیماران مورد مطالعه، عملکرد پرستاران مطلوب نبوده و باید در زمینه بالا بردن سطح آگاهی آنها نسبت به اهمیت آموزش به بیمار، اقدامات لازم از سوی مسئولین مستقیم این حرفه صورت پذیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، ترخیص، نظرات، بیمار، عملکرد، پرستار، استاندارد پرستاری
متن کامل [PDF 462 kb]   (1262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/17 | پذیرش: 1397/5/17 | انتشار: 1397/5/17


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Jalali R, Miri A. The point of view of medical and surgical patients in education Hospitals of Kermanshah to discharge nurse training performance and compare it with standard in 2014-2015 years. 3 JNE 2018; 7 (3) :22-27
URL: http://jne.ir/article-1-937-fa.html

مرادی مسلم، جلالی رستم، میری آرمان. بررسی دیدگاه بیماران بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان‌های آموزشی شهرکرمانشاه از عملکرد آموزش‌های حین ترخیص توسط پرستاران و مقایسه آن با استانداردها در سال -1393. آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :22-27

URL: http://jne.ir/article-1-937-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645