[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 48-36 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کیفی
جمال صیدی ، فاطمه الحانی ، منیره انوشه
د تربیت مدرس ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (40740 مشاهده)
مقدمه: فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از حوزه‌های معرفت بشری، یکی از دروس مهم در اکثر رشته‌های تحصیلی از جمله رشته آموزش پرستاری در مقطع دکتری می‌باشد. تضمین کیفیت آموزش پرستاری نیازمند بررسی دوره‌ای برنامه‌های درسی این مقطع می‌باشد. در حقیقت نیازهای حرفه‌ای پرستاران از عوامل مهم ایجاد تحول در این واحد درسی می‌باشد. بنابراین این مطالعه با هدف آسیب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در مقطع دکتری پرستاری می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی با روش آنالیز محتوی است. با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف با 11 دانشجو مقطع دکتری و 2 مدرس واحد درسی اصول و فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، علوم بهزیستی و توانبخشی و تبریز در سال 1390 مصاحبه انجام شد. کلیه مصاحبه‌ها روی کاغذ پیاده شد و به صورت دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های نهایی تحقیق از پنج طبقه شامل برنامه‌ریزی آموزشی، ارتقای استراتژی‌های انگیزه‌ساز، اصلاح فرآیندهای ارزشیابی تعاملی، انطباق محتوی با فلسفه خاص و عام و انعطاف‌پذیری محتوی با نیازهای دانشجویان با زیرطبقه‌های متعدد و یک درون‌مایه اصلی شامل اصلاح فرآیند مدیریت آموزشی بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت بازنگری برنامه‌های درسی مقطع دکتری پرستاری از جمله درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در پرستاری می‌باشد. جهت بهبود کیفیت برنامه درسی این واحد بهتر است محتوی درسی آن براساس نیازهای جامعه پرستاری و دانشجویان باشد تا بتوانند آن را به صورت عملی در آموزش، تحقیق و بالین به کار ببرند.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، دکتری پرستاری، اصول فلسفه تعلیم و تربیت، آنالیز محتوی
متن کامل [PDF 1083 kb]   (17527 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/3/17 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seidi J, Alhani F, Anoosheh M. Pathology of the principles and philosophy of education course in nursing doctoral degree: A qualitative study. 3 JNE 2013; 2 (1) :36-48
URL: http://jne.ir/article-1-97-fa.html

صیدی جمال، الحانی فاطمه، انوشه منیره. آسیب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کیفی. آموزش پرستاری. 1392; 2 (1) :36-48

URL: http://jne.ir/article-1-97-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645