:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 48-36 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کیفی
جمال صیدی ، فاطمه الحانی ، منیره انوشه
د تربیت مدرس ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (40747 مشاهده)
مقدمه: فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از حوزه‌های معرفت بشری، یکی از دروس مهم در اکثر رشته‌های تحصیلی از جمله رشته آموزش پرستاری در مقطع دکتری می‌باشد. تضمین کیفیت آموزش پرستاری نیازمند بررسی دوره‌ای برنامه‌های درسی این مقطع می‌باشد. در حقیقت نیازهای حرفه‌ای پرستاران از عوامل مهم ایجاد تحول در این واحد درسی می‌باشد. بنابراین این مطالعه با هدف آسیب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در مقطع دکتری پرستاری می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی با روش آنالیز محتوی است. با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف با 11 دانشجو مقطع دکتری و 2 مدرس واحد درسی اصول و فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، علوم بهزیستی و توانبخشی و تبریز در سال 1390 مصاحبه انجام شد. کلیه مصاحبه‌ها روی کاغذ پیاده شد و به صورت دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های نهایی تحقیق از پنج طبقه شامل برنامه‌ریزی آموزشی، ارتقای استراتژی‌های انگیزه‌ساز، اصلاح فرآیندهای ارزشیابی تعاملی، انطباق محتوی با فلسفه خاص و عام و انعطاف‌پذیری محتوی با نیازهای دانشجویان با زیرطبقه‌های متعدد و یک درون‌مایه اصلی شامل اصلاح فرآیند مدیریت آموزشی بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت بازنگری برنامه‌های درسی مقطع دکتری پرستاری از جمله درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در پرستاری می‌باشد. جهت بهبود کیفیت برنامه درسی این واحد بهتر است محتوی درسی آن براساس نیازهای جامعه پرستاری و دانشجویان باشد تا بتوانند آن را به صورت عملی در آموزش، تحقیق و بالین به کار ببرند.
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، دکتری پرستاری، اصول فلسفه تعلیم و تربیت، آنالیز محتوی
متن کامل [PDF 1083 kb]   (17529 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/3/17 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها