بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی آبادان
|
ارغوان افرا ، شیما سنیسل بچاری ، ویدا رحیمی حسن آباد ، روح الله روهنده |
دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، vida.rahimi13@yahoo.com |
|
چکیده: (3809 مشاهده) |
مقدمه: سواد سلامت عنصری مهم در توانایی افراد برای مشارکت در فعالیتهای مرتبط با سلامتی، تصمیم گیریهای درمانی، توانایی پیشگیری از بیماریها و شیوه زندگی است. امروزه ســواد ســلامت بــه عنــوان یــک مســئله جهانــی مطرح می باشد زیرا بســیاری از نتایــج ناخوشــایند مربــوط بــه ســلامتی، در نتیجــه ســواد ســلامت ناکافــی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان علوم پزشکی آبادان می باشد.
روش کار: تعداد 250 دانشجوی مقاطع کاردانی و کارشناسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سنجش سواد سلامت و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 19، آزمون آماری همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافته ها: بین متغییر سواد سلامت با متغییر کیفیت زندگی ارتباط مستقیم و معنادار ضعیفی مشاهده شد (r=0/272). همچنین بین نمره سلامت روانی با سلامت جسمانی (r=0/722)، دسترسی با خواندن (r=0/604)، درک و فهم (r=0/654)، ارزیابی (r=0/538)، تصمیمگیری و رفتار (r=0/484)، همبستگی مستقیم و معناداری یافت شد. درک و فهم با خواندن (r=0/549) و ارزیابی (r=0/722) نیز همبستگی مستقیم و معناداری داشت. بین ارزیابی با خواندن (r=0/552)، تصمیمگیری و رفتار با درک و فهم (r=0/489) و ارزیابی (r=0/458) نیز همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: دانشجویان با سطح پایین سواد سلامت، دارای کیفیت زندگی ضعیف هستند و افراد دارای سلامت روان بهتر، دارای جسمی سالمتر می باشند. باتوجه به بالاتر بودن نمره سلامت جسمی دانشجویان از سلامت روانی آنها، توصیه میشود جهت ارتقاء سلامت روان و شناسایی دقیق مشکلات و حل آنها کارگاههای آموزشی درخصوص کنترل استرس، مدیریت برنامه های زندگی، شیوه زندگی در خوابگاهها، ارتباط سالم با دیگران و افزایش برنامههای ورزشی و تفریحی برگزار گردد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت زندگی، سواد سلامت، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 780 kb]
(2200 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/8 | انتشار: 1398/3/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|