[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 60-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی آبادان
ارغوان افرا ، شیما سنیسل بچاری ، ویدا رحیمی حسن آباد ، روح الله روهنده
دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، vida.rahimi13@yahoo.com
چکیده:   (3809 مشاهده)
مقدمه: سواد سلامت عنصری مهم در توانایی افراد برای مشارکت در فعالیت­های مرتبط با سلامتی، تصمیم گیری­های درمانی، توانایی پیشگیری از بیماری­ها و شیوه زندگی است. امروزه ســواد ســلامت بــه عنــوان یــک مســئله جهانــی مطرح می باشد زیرا بســیاری از نتایــج ناخوشــایند مربــوط بــه ســلامتی، در نتیجــه ســواد ســلامت ناکافــی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان علوم پزشکی آبادان می باشد.
روش کار: تعداد 250 دانشجوی مقاطع کاردانی و کارشناسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از دو پرسشنامه سنجش سواد سلامت و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار spss نسخه 19، آزمون آماری همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
 یافته ­ها: بین متغییر سواد سلامت با متغییر کیفیت زندگی ارتباط مستقیم و معنادار ضعیفی مشاهده شد (r=0/272). هم­چنین بین نمره سلامت روانی با سلامت جسمانی (r=0/722)، دسترسی با خواندن (r=0/604)، درک و فهم (r=0/654)، ارزیابی (r=0/538)، تصمیم­گیری و رفتار (r=0/484)، همبستگی مستقیم و معناداری یافت شد. درک و فهم با خواندن (r=0/549) و ارزیابی (r=0/722) نیز همبستگی مستقیم و معناداری داشت. بین ارزیابی با خواندن (r=0/552)، تصمیم­گیری و رفتار با درک و فهم (r=0/489) و ارزیابی (r=0/458) نیز همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: دانشجویان با سطح پایین سواد سلامت، دارای کیفیت زندگی ضعیف هستند و افراد دارای سلامت روان بهتر، دارای جسمی سالم­تر می باشند. باتوجه به بالاتر بودن نمره سلامت جسمی دانشجویان از سلامت روانی آن­ها، توصیه می­شود جهت ارتقاء سلامت روان و شناسایی دقیق مشکلات و حل آن­ها کارگاه­های آموزشی درخصوص کنترل استرس، مدیریت برنامه های زندگی، شیوه زندگی در خوابگاه­ها، ارتباط سالم با دیگران و افزایش برنامه­های ورزشی و تفریحی برگزار گردد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، سواد سلامت، دانشجویان
متن کامل [PDF 780 kb]   (2200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/8 | انتشار: 1398/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afra A, Seneysel bachari S, RahimiHassanabad V, Rouhandeh R. The study of the relationship between quality of life and health literacy among students of Abadan Faculty of Medical Sciences. 3 JNE 2019; 8 (1) :53-60
URL: http://jne.ir/article-1-982-fa.html

افرا ارغوان، سنیسل بچاری شیما، رحیمی حسن آباد ویدا، روهنده روح الله. بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی آبادان. آموزش پرستاری. 1398; 8 (1) :53-60

URL: http://jne.ir/article-1-982-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645