TY - JOUR T1 - Internet Addiction in Adolescents with HEXACO personality trait- A correlational study TT - بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش‌آموزان دبیرستانی JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 4 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-487-fa.html Y1 - 2015 SP - 68 EP - 77 KW - Addiction KW - Internet KW - Hexaco N2 - مقدمه: با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بر نحوه و چگونگی استفاده افراد از اینترنت تأثیر می‌گذارد؛ هدف پژوهش تعیین همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان شهر جلفا در سال 1392 بود و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از سیاهه شخصیتی هگزاکو "Personality Inventory Hexaco" و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ "Internet Addiction Test" استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه شخصیتی هگزاکو براساس آلفای کرونباخ بین 71/0 تا 81/0 درصد و پایایی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت 91/0 درصد برآورد شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار 20 .SPSS v مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از میان ابعاد شخصیتی تنها بعد برون‌گرایی، تهییج ‌پذیری و تجریه ‌پذیری با اعتیاد اینترنتی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد ابعاد شخصیتی تهییج ‌پذیری و تجربه‌پذیری پیش‌بینی‌کننده خوبی برای اعتیاد اینترنتی می‌باشند و حدود 63 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کنند؛ به طوری که ابعاد تهییج ‌پذیری با بتای 40/0 و تجربه‌ پذیری با بتای 27/0- در پیش‌بینی نتایج مؤثر هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت از طریق ابعاد شخصیتی قابل پیش‌بینی است؛ لذا نتایج این پژوهش نکات مهمی در زمینه آموزش دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و مداخلات درمانی برای کنترل بدکارکردی روان‌شناختی آنها به همراه دارد. M3 ER -