TY - JOUR T1 - Gap between Theory and Practice in Nursing: Be or Not TT - شکاف بین تئوری و عمل در پرستاری: بودن یا نبودن JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 5 IS - 1 UR - http://jne.ir/article-1-596-fa.html Y1 - 2016 SP - 23 EP - 29 KW - Nursing KW - pragmatism KW - Theory KW - Practice N2 - مقدمه: پرستاری یک‌رشته عمل‌گرا است و تشابه زیادی با مکتب پراگماتیسم دارد. مطالعات فراوان هرکدام از جهتی خاص و در جامعه‌ای خاص به موضوع پراگماتیسم در پرستاری پرداخته‌اند و یافته‌های این مطالعات اغلب با یکدیگر در تناقض هستند. روش: جستجوی اینترنتی در پایگاه‌های گوگل اسکولار، پاب مد، و اسکوپوس انجام شد. مقالاتی که به بررسی شکاف بین تئوری و عمل در پرستاری پرداخته بودند، مورد ارزیابی و استفاده قرار گرفتند. یافته ها: از مجموع این مطالعات می‌توان به این نتیجه رسید که منظور از شکاف بین تئوری و عمل، منطبق نبودن آموزش‌های تئوری با آن چیزی است که پرستاران در بالین باید انجام دهند. ازنظر پراگماتیسم حقیقت چیزی ساکن و ایستا و تغییرناپذیر نیست، بلکه با زمان رشد و توسعه پیدا می‌کند. در هر مرحله رشد تکامل بی‌پایان آنچه ما حقیقت می‌نامیم چیزی خواهد بود که ما را قادر می‌سازد تا به نحو رضایت‌بخش مسائل و مشکلات جاری آن موقع را بررسی کنیم. پرستاری متنوع و کثرت‌گرا است؛ تنوع در ایدئولوژی‌ها و عملکردهای ما و کثرت دردانشی که تولیدشده و به‌کاربرده می‌شود. تنوع ایدئولوژیکی باعث اختلاف در گفتمان می‌شود، این اختلافات ساختن کثرت برای یک واقعیت است، این اختلافات در متون ادامه پیداکرده و موانعی برای توسعه دانش پرستاری ایجاد می‌کنند؛ نتیجه گیری: چه تئوری از خلال تجربیات خارج شود و چه قبل از تجربه وجود داشته باشد، ما به آن نیاز داریم. فاصله بین تئوری و عمل باید وجود داشته باشد زیرا اگر این فاصله وجود نداشته باشد دیگر نمی‌توان آن را تئوری نامید و درواقع عمل است. حذف این فاصله مطلوب ما نبوده و حتی گاهی حفظ آن برای ما مطلوب است. آنچه باعث می‌شود افراد تئوری را در عمل ناتوان بدانند این است که آن‌ها نمی‌توانند ارتباط تئوری با عمل را پیدا کنند و یا تئوری به حدی انتزاعی است که آن را متفاوت با عمل می‌دانند. M3 ER -