TY - JOUR JF - J-Nurs-Edu JO - 3 JNE VL - 5 IS - 3 PY - 2016 Y1 - 2016/9/01 TI - A Study of Social Intelligence in Students at Kashan University of Medical Sciences During Year 2015 TT - بررسی هوش اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1394 N2 - مقدمه: هوش اجتماعی، توانایی درک و اداره دیگران است که سبب عملکرد خردمندانه در ارتباطات انسانی می‌گردد. به بیانی دیگر باعث ارتباط بهینه با دیگران، کنترل خود، تطابق و انگیزه برای زندگی می‌شود. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی هوش اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود. روش کار: نوع تحقیق، تحلیلی– مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1394 به تعداد 2044 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای، 219 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گیری هوش اجتماعی از پرسشنامه 21 گویه ای در سه مؤلفه پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی‌های اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی در طیف پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شد. تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین هر یک از مؤلفه‌های هوش اجتماعی از میانگین فرضی 3 بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه پردازش اطلاعات به میزان 0/57±3/60بود. همچنین بین هوش اجتماعی دانشجویان بر حسب جنسیت و دانشکده محل تحصیل، تفاوت معناداری وجود نداشت اما این تفاوت بر حسب مقطع تحصیلی معنادار بود (0/05< P). نتیجه گیری: طبق یافته‌ها، میانگین هر یک از مؤلفه‌های هوش اجتماعی از میانگین فرضی، بیشتر و به نوعی مطلوب بود. این نشان می‌دهد دانشجویان می‌توانند تا حدود زیادی رفتار دیگران را پیش بینی، احساسات دیگران را درک، آرزوهای دیگران را بفهمند و خود را به راحتی با دیگران وفق دهند. SP - 41 EP - 46 AU - Rahimi, Hamid AU - Eftekhar, Homa Sadat AD - University of Kashan, Kashan, Iran KW - Social Intelligence KW - Students of Medical Science KW - University UR - http://jne.ir/article-1-689-fa.html DO - 10.21859/jne-05036 ER -