TY - JOUR T1 - Assessment of Academic Failure Rate and Related Factors From the Perspective of Nursing Students of School of the Nursing and Midwifery Faculty, Kermanshah University of Medical Sciences, in the First Semester of 2011-2012 TT - بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390 JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 5 IS - 5 UR - http://jne.ir/article-1-735-fa.html Y1 - 2017 SP - 1 EP - 8 KW - Nursing KW - Students KW - Educational Status KW - School Dropout N2 - مقدمه: افت تحصیلی یک مشکل چند بعدی و شایع در نظام آموزشی است که باعث اتلاف هزینه، سرخوردگی و از دست دادن روحیه و رفتارهای منفی اجتماعی در دانشجویان می‌شود. با توجه به ضرورت شناخت عوامل موثر بر این مشکل آموزشی و بحث بر انگیز بودن نتایج مطالعات موجود در خصوص علل افت تحصیلی در مناطق مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. روش کار: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، 33 نفر از میان 359 نفر دانشجوی پرستاری وارد مطالعه شدند. روش نمونه‌گیری برای گروه با افت تحصیلی (11 نفر) به صورت سرشماری و برای گروه موفق (22 نفر) تصادفی منظم بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه روا و پایای پژوهشگر ساخته بود، که توسط نمونه‌های پژوهش تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در این بررسی میزان افت تحصیلی با احتساب تعداد کل دانشجویان (359) و تعداد افرادی که افت تحصیلی (11 نفر) داشتند برابر با 3/06% برآورد شد. اثر علل خانوادگی برای افت تحصیلی بیشتر از علل آموزشی و فردی بود و آزمونهای آماری نشان داد که گروه موفق (بدون افت تحصیلی) با ناموفق (با افت تحصیلی) از لحاظ متغیرهای جنس (0/001> P)، محل سکونت (0/013= P)، شغل پدر (0/009= P)، برنامه ریزی برای مطالعه (0/024= P)، نگرش به آینده شغلی (0/001> P) تفاوت معنادار داشتند. نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه حاکی از اثرات منفی مشکلات خانوادگی، مذکر بودن، زندگی در خوابگاه دانشجویی، عدم برنامه‌ریزی درسی و نگرش منفی به آینده شغلی، بر میزان افت تحصیلی دانشجویان پرستاری بود، لذا توصیه می‌شود اقدامات لازم درخصوص شناسایی دانشجویان مستعد و ارائه برنامه‌های مشاوره‌ای لازم به آنها انجام گردد. M3 10.21859/jne-05051 ER -