%0 Journal Article %A Khosravi, sharareh %A Sajadi, Mahbobeh %A Mehrabi, Fatemeh %T Relationship between Clinical Environment Stressors and Nursing Students Self-Efficacy in Clinical Performance %J 2 Journal of Nursing Education %V 8 %N 2 %U http://jne.ir/article-1-1011-fa.html %R %D 2019 %K Clinical Education, Clinical Self-efficacy, Clinical Education Stress, Nursing Students, %X مقدمه: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی می‌باشد که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری می‌باشد. دانشجویان پرستاری با تنش‌های زیادی به خصوص در محیط بالین مواجه می‌باشند. این تنش‌ها می‌توانند مانع از تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد گردد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش کار: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 93-94 بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال چهارم (ترم 7 و 8) که به روش سرشماری انتخاب شدند (88 نفر)، در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. ابزارگرد آوری داده‌ها شامل سه قسمت؛ اطلاعات فردی، پرسشنامه ارزشیابی تنش محیط بالین کک وکلیهامر و پرسشنامه خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 19/21±8/152 بود که در سطح بالا قرار می­گیرد. بیشترین امتیاز مربوط به حیطه انجام برنامه مراقبتی (9/84±5/11) و کمترین امتیاز مربوط به ارزشیابی برنامه مراقبتی (11/80±5/16) بود. نمره تنش محیط بالین در آنها 13/12 ±46/54 بود که "اولین تجربه بالین" به عنوان تنش زا ترین آیتم شناخته شد. بین عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان عرصه پرستاری ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. اگرچه بین تنش محیط بالین و خودکارآمدی با جنسیت و معدل ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0P<). نتیجه گیری: طبق یافته اصلی این مطالعه، ارتباطی بین تنش محیط بالین و خود کارآمدی بالینی یافت نشد. اما با عنایت به اینکه محیط آموزش بالین مهم‌ترین بخش در آموزش پرستاری است و دانشجویان پرستاری بیشتر وقت تحصیل خود را در محیط بالین سپری می‌کنند، توجه به کاهش تنش در این محیط و به دنبال آن خودکارآمدی دانشجو اهمیت ویژه‌ای دارد. %> http://jne.ir/article-1-1011-fa.pdf %P 44-50 %& 44 %! %9 Quantitative-Research %L A-10-1100-1 %+ MSc of Medical and surgical Nursing, School of Nursing, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran %G eng %@ 2322-3812 %[ 2019