TY - JOUR T1 - Comparative study of Master's Community Health Nursing in Iran with Chiang Mai University of Thailand TT - مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران با دانشگاه چیانگ مای تایلند JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 8 IS - 4 UR - http://jne.ir/article-1-1050-fa.html Y1 - 2019 SP - 39 EP - 48 KW - Curriculum KW - Master of Nursing KW - Community Health Nursing KW - Iran KW - Chiang Mai KW - Thailand N2 - مقدمه: رسالت اصلی دانشکده ها و مراکز آموزش پرستاری ارتقای سطح آموزش و یادگیری یادگیرندگان در طی دوره های آموزشی است در آموزش پرستاری سلامت جامعه نیز هدف تربیت نیروی انسانی توانمند برای ارائه بهترین کیفیت خدمات سلامت به تمامی اقشار جامعه است بنابراین برای دستیابی به نتایج آموزشی برتر با توجه به زمینه عملکرد سایر کشورها این مطالعه نیز با هدف مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران با دانشگاه چیانگ مای تایلند انجام ‌شده است. روش کار: مطالعه توصیفی- تطبیقی که در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. داده‌های مورد نیاز درباره جدیدترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه از طریق جستجو در اینترنت و با مروری بر جزئیات برنامه درسی ایران و چیانگ مای کسب گردید. داده‌ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: توجه به شیوه های جدید تدریس و یادگیری های مبتنی برحل مسائل حرفه ، رسالت و جایگاه شغلی، توجه حرفه­ای بودن رشته ، در ایران و چیانگ مای مشترک بود. شرایط پذیرش، اهداف، فلسفه، چشم‌انداز و رسالت، محتوای دروس، نقش دانش‌آموختگان، داشتن پرستار متخصص، در ایران و دانشگاه چیانگ مای متفاوت بود. مدرک زبان انگلیسی، مصاحبه ورودی، ارائه توصیه نامه، دوره های تحصیلی تمام وقت و نیمه وقت، اعتبار بین المللی مدرک، سمینار مسائل پرستاری، فارماکولوژی و پاتوفیزیولوژی و انجام مطالعه آزاد بر اساس علاقه مندی با محوریت سلامت جامعه از نقاط قوت در دانشگاه چیانگ مای است. اپیدمیولوژی، بازدید منزل و مشاهده مددجویان در محیط واقعی از نقاط قوت کوریکولوم درسی در ایران می باشد. نتیجه‌گیری: برنامه ریزی و تسهیل روند آموزش، اصلاح و بازنگری برنامه های آموزش قبلی و طراحی برنامه های جدید در فرایند آموزش پرستاری سلامت جامعه، انسجام بخشی و هدایت هدفمند کوریکولوم درسی با تأکید بر مفاهیمی چون مراقبتهای سلامت محور مددجویان(افراد، خانواده، جامعه) که مستلزم جمع آوری شواهد، مقایسه و بازنگری برنامه های آموزش پرستاری در ایران و جهان است ضرورت دارد. طراحی و ارائه الگویی متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جامعه اسلامی- ایرانی برای ایجاد اصلاحات و بازنگری در برنامه های درسی رشته پرستاری سلامت جامعه در آینده پیشنهاد می شود. M3 ER -