RT - Journal Article T1 - Viewpoints of Surgical Technologists about Their Clinical Competence in Medical-Educational Hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences in 2018 JF - J-Nurs-Edu YR - 2020 JO - J-Nurs-Edu VO - 8 IS - 6 UR - http://jne.ir/article-1-1098-fa.html SP - 41 EP - 47 K1 - Operating Room K1 - Surgical Technologists K1 - Clinical Competence K1 - Competence AB - مقدمه: صلاحیت بالینی یکی از عوامل مهم در حفظ استانداردهای مراقبت، شناسایی نیازهای آموزشی، توانمندی به کار گیری دانش و اطلاعات است. با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش روش‌های نوین جراحی لزوم افزایش صلاحیت بالینی تکنولوژیست های اتاق عمل به چشم می‌خورد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه تکنولوژیست‌های جراحی نسبت به صلاحیت بالینی خود در بیمارستان‌های آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1397 می‌باشد. روش کار: در این مطالعه تحلیلی صلاحیت بالینی 97 نفر از تکنولوژیست‌های اتاق عمل بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر ساری و قائم‌شهر که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند، به روش تصادفی طبقه ای-نسبتی بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش مشخصات دموگرافیکی و پرسشنامه صلاحیت بالینی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و بر اساس آماره‌های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره کلی صلاحیت بالینی تکنولوژیستهای جراحی 39/0 ± 99/2 و در سطح متوسط بود. بالاترین و پایین‌ترین میانگین و انحراف معیار به ترتیب مربوط به ارزیابی تشخیص و مراقبت از بیمار جراحی (55/0 ± 48/3) و عملکرد اخلاقی قانونی (32/0 ± 95/1) بود. ارتباط معنی داری بین نوع استخدام و جنسیت با صلاحیت بالینی تکنولوژیست های جراحی مشاهده شد (05/0 > P). نتیجه گیری: سطح صلاحیت بالینی تکنولوژیست‌های جراحی مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح متوسط قرار داشت. لزوم برنامه‌ریزی جهت انجام تحقیقات و به کار بردن نتایج آن در بالین و پرورش روحیه تحقیق و تفحص در تکنولوژیست‌ها و همچنین ارائه آموزش‌های مداوم توصیه می‌شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد آگاهی دست اندرکاران آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح صلاحیت بالینی افراد شاغل در مراکز آموزشی، درمانی اطلاعات ارزشمندی برای طراحی برنامه‌های آموزش اثر بخش و در نهایت، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی فراهم می‌سازد. LA eng UL http://jne.ir/article-1-1098-fa.html M3 ER -