TY - JOUR T1 - The Effect of Virtual Education on the Quality of Life of Asthmatic Patients, Tohid Hospital in, Sanandaj City, 2018 TT - بررسی تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم در بیمارستان توحید شهر سنندج در سال 1397 JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 9 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-1100-fa.html Y1 - 2020 SP - 10 EP - 18 KW - Health Dimensions KW - Virtual Education KW - Quality of Life KW - Asthma N2 - مقدمه: آسم یک بیماری مهم و مزمن ریوی می باشد که علاوه بر تاثیر منفی بر ابعاد کیفیت زندگی بیماران موجب مرگ و میر بالای این بیماران می شود. امروزه یکی از روشهای نوین آموزش در پرستاری، آموزش مجازی از طریق گوشی های هوشمند می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم در بیمارستان توحید شهر سنندج انجام گرفت. روش کار: این مطالعه در سال 1397بصورت نیمه تجربی بر روی 70 بیمار مبتلا به آسم انجام شد. نمونه ها به شکل هدفمند انتخاب شدند و سپس با روش بلوک بندی تصادفی چهار تایی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 35 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود که در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. گروه کنترل هم مراقبت‌های روتین را همزمان دریافت می کردند. اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از مداخله جمع‌آوری و وارد برنامه SPSS نسخه 21 شد و سپس مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کای اسکوئر، تی مستقل و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافته­ ها: میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه مداخله 2/21 و در گروه کنترل 2/17 بود که آزمون آنالیز کوواریانس اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/09=p)؛ اما میانگین نمره کیفیت زندگی بعد از مداخله در گروه مداخله2/05 و در گروه کنترل 2/17 بود که آزمون آنالیز کوواریانس اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد (0/001 >p). نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مجازی می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم موثر باشد. بر همین اساس پیشنهاد می­شود که آموزش مجازی در برنامه های مراقبتی پرستاران به عنوان یک روش آموزشی مفید، به روز و کاربردی مدنظر قرار گیرد. M3 ER -