%0 Journal Article %A delavari, parvin %A Babamohamadi, Hassn %A Nobahar, Monir %T A Comparative Study of the Ph.D. Nursing Program in Iran with the University of British Columbia, Canada %J 2 Journal of Nursing Education %V 9 %N 3 %U http://jne.ir/article-1-1106-fa.html %R %D 2020 %K Curriculum, PhD of Nursing, descriptive-comparative, University of British Columbia, Iran, Canada, %X مقدمه: علیرغم گسترش برنامه دکتری پرستاری در دنیا، نحوه ارائه برنامه در دانشگاه­های مختلف با تفاوت­هایی روبرو است و تحلیل این تفاوت­ها به پیشرفت رشته منجر خواهد شد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. داده­های مورد نیاز درباره جدیدترین برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری با ورود به سایت‌های وزارت بهداشت ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا جستجو و جزئیات برنامه درسی دو دانشگاه مرور شد و با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: از نظر ساختاری دانشگاه برتیش کلمبیا دارای تجربه­ای نزدیک به دو برابر ایران در تعلیم و پرورش پرستاری نوین در جهان می­باشد. نحوه پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا بدون آزمون و تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی می­باشد، در حالی که در ایران به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری صورت می­پذیرد. فلسفه دکتری پرستاری ایران بر اساس موازین اسلامی می‌باشد. دروس اختیاری دانشگاه بریتیش کلمبیا بر فرایند پرستاری تمرکز دارد و در هر دو دانشگاه بر اساس نظر استاد راهنما و عنوان رساله انتخاب می­شوند. در دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشجو حداکثر تا 15 درصد از نمره پایان‌نامه را به صورت خود ارزیابی کسب می­نماید، در حالی که در ایران دانشجو دخالتی در ارزیابی خود ندارد. نتیجه­ گیری: مقطع دکتری پرستاری ایران با دانشگاه برتیش کلمبیا در مواردی نظیر قدمت، رعایت موازین اسلامی، اجرای فرایند پرستاری، خودارزشیابی و تعداد دروس اختیاری متفاوت است. در راستای ارتقای کیفیت دوره دکتری تخصصی پرستاری ایران پیشنهاد می­شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، دوره‌های فرایند پرستاری به کوریکولوم درسی اضافه شود و سابقه کار بالین نیز از شروط وارد شدن در دوره دکتری پرستاری قرار گیرد. %> http://jne.ir/article-1-1106-fa.pdf %P 21-32 %& 21 %! %9 Qualitative-Research %L A-10-1215-1 %+ Semnan University of Medical Sciences %G eng %@ 2322-3812 %[ 2020