@ARTICLE{Karami, author = {sabzi, amir hamzeh and karami, kobra and lak, laila and }, title = {The Effect of Emotional Intelligence Training on Mental Health of Nurses in the Intensive Care Unit}, volume = {9}, number = {3}, abstract ={مقدمه: روانشناسان معتقدند که توجه به سلامت روان پرستاران میتواند اثر مثبتی در انگیزش آنان برای انجام وظایف محوله آنها داشته باشد. عدم توجه به سلامت روان یکی از عوامل مهم در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، خصوصا در خدمات حرفه ای می باشد. هدف از انجام تحقیق تعیین تاثیر آموزش مهارت­های هوش هیجانی بر سلامت روان پرستاران بخش های مراقبت ویژه بود. روش کار: این مطاله از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که در سال 1397 در خرم آباد انجام گرفت. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به منظور ارزیابی سلامت روان از پرسش نامه GHQ استفاده گردید. پروتکل تمرینی شامل آموزش مهارتهای هوش هیجانی به گروه آزمایش، طی 7 جلسۀ 60 دقیقه ای بود. داده‌ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 و با استفاده از آزمون های آمار تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از مداخله آموزش هوش هیجانی، تفاوت معناداری در میانگین سلامت روان پرستاران و زیر مقیاس های آن در گروه آزمایش با کنترل یافت شد (05/0 p<). نمره سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 86/3 ± 32/22 و 65/5 ± 84/30 بود که حاکی از بهبود سلامت روان درگروه آزمایش بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، مداخلات آموزش هوش هیجانی به مدت هفت جلسه می تواند در بهبود سلامت روان در پرستاران بیمارستان بخش مراقبت های ویژه مؤثر باشد. }, URL = {http://jne.ir/article-1-1155-fa.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-1155-fa.pdf}, journal = {2 Journal of Nursing Education}, doi = {}, year = {2020} }