%0 Journal Article %A Yarahmadi, Sajad %A Babamohamadi, Hassan %A Nobahar, Monir %T A Comparative Study of Iranian bachelor's nursing education system with the University of Southampton, UK %J 2 Journal of Nursing Education %V 11 %N 3 %U http://jne.ir/article-1-1407-fa.html %R https://doi.org/10.22034/JNE.11.3.63 %D 2022 %K Comparative Study, Educational curriculum, Bachelor of Nursing, Iran, University of Southampton, %X مقدمه: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره­ برداری از تجارب و راهبرد­های تجربه‌شده در دانشگاه­های موفق، امری ضروری است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از مدل چهار مرحله‌ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، مجاورت و مقایسه انجام شده است. جزئیات ارائه‌شده از برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران برگرفته از وب­سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه ساوت­ همپتون دریافت شده است. یافته‌ها: علیرغم وجود شباهت ­هایی در محتوی درسی، تفاوت­هایی ازنظر پذیرش دانشجو و طول دوره تحصیل بین دو نظام آموزشی وجود دارد. در دانشگاه ساوت­همپتون بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور و ادغام فناوری تأکید شده است ولی در ایران به این موضوع کمتر توجه شده است. در دانشگاه ساوت­ همپتون توجه به پژوهش در انتهای تحصیل باعث شده که دانشجو با شناخت مشکلات، به سمت تحقیق کشیده شود، این در حالی است که در ایران واحد پژوهشی در ابتدای تحصیل ارائه می­شود. استراتژی­های آموزشی در دانشگاه ساوت­ همپتون به‌صورت دانشجو محور و در ایران معلم محور است. مشکلات روز جامعه در برنامه درسی آنلاین دانشگاه ساوت­ همپتون دیده می­شود، ولی در برنامه درسی ایران انعطاف کمتری وجود دارد و بر دانش­ محوری تمرکز شده است. دانش­ آموختگان در انگلستان به سمت بیمارستان­ها و جامعه سوق داده می­شوند ولی در ایران دانش‌آموختگان عمدتاً به سمت بیمارستان­ها سوق داده می­شوند و توانمندی آن‌ها در به عهده گیری سایر نقش­های اجتماعی دیده نمی­شود. نتیجه‌گیری: نیاز است که در برنامه آموزش کارشناسی پرستاری ایران علاوه بر توسعه مهارت­های حرفه ­ای بر تربیت مدیرانی با رویکرد پژوهش محور تمرکز شود. همچنین لازم است، بر اصول دانشجو محوری به‌جای معلم­محوری؛ مشکل محوری به‌جای دانش محوری و جامعه­ محوری به‌جای بیمارستان ­محوری تأکید شود. %> http://jne.ir/article-1-1407-fa.pdf %P 63-72 %& 63 %! %9 Review %L A-10-1327-2 %+ %G eng %@ 2322-3812 %[ 2022