TY - JOUR T1 - The Role of Social Skills in Medical Students' Internet Addiction through the Mediation of Self-efficacy TT - نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 9 IS - 6 UR - http://jne.ir/article-1-1218-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 10 KW - Social skills KW - internet KW - self-efficacy KW - Medical Students. N2 - مقدمه: با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت و پیامدهای منفی آن و نظر به اهمیت مهارت‌های اجتماعی وخودکارآمدی، مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مهارت‌های اجتماعی در اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی با میانجیگری متغیر خودکارآمدی انجام شد. روش‌ کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که از افراد داوطلب واجد شرایط 120 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های مهارت‌های اجتماعی کرامتی(1386)، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) بودند. برای تحلیل داده­ها از مدل­سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم­افزار (SPSS) نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار متغیرهای مهارت‌های اجتماعی010/8 ± 33/45، خودکارآمدی487/13 ± 28/59 و اعتیاد به اینترنت867/18 ± 16/82 بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد اینترنت (492/0- =r) و خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت(463/0- =r) وجود داشت(01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی نقش میانجی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان بازی می‌کند. نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر مهارت‌های اجتماعی و خودکارآمدی بر میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی، به نظر می‌رسد با تقویت مهارت‌های اجتماعی و روحیه خودکارآمدی می‌توان اعتیاد به اینترنت دانشجویان علوم پزشکی را کاهش داد. M3 ER -