TY - JOUR T1 - Anticipating Students, Academic Advancement According to Social Competence, Mediating Role Academic Meaning TT - پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 10 IS - 1 UR - http://jne.ir/article-1-1224-fa.html Y1 - 2021 SP - 25 EP - 34 KW - Academic Advancement KW - Social Competence KW - Educational Meaning KW - Learning N2 - مقدمه: پیشرفت تحصیلی فراگیران یکی از شاخص­های مهم در ارزشیابی آموزشی است. وجود ویژگی­هایی همچون کفایت اجتماعی و نیز معنی تحصیلی از نگاه دانش­آموزان در این رابطه نقش تعیین کننده­ای دارند. هدف این پژوهش پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ با نقش میانجی معنی تحصیلی بود. روش­ کار: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3015 نفر از دانش­آموزان پسر پایه یازدهم مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 341 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از معدل ترم دوم دانش­آموزان و پرسشنامه­های کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس (1990) و نیز معنی تحصیلی هندرسون- گینک و اسمیت (2006) استفاده شد. داده­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری با نرم­افزارهای SPSS26 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر معنی تحصیلی و اثر مستقیم معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر غیرمستقیم کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه­گیری کرد مدل ساختاری پژوهش با داده­های گردآوری شده برازش داشت. بر همین اساس سیاستگزاران آموزش و پرورش برای تبیین رابطه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان می­توانند از متغیر کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی استفاده کنند. M3 ER -