RT - Journal Article T1 - The Mediating Role of Mindfulness in the Relationship between Anxiety of Covid-19 and Quality of Professional Life in Nurses JF - J-Nurs-Edu YR - 2022 JO - J-Nurs-Edu VO - 11 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-1323-fa.html SP - 18 EP - 29 K1 - Anxiety of COVID-19 K1 - Mindfulness K1 - Quality of professional life AB - مقدمه: COVID-19 فشار بی‌سابقه‌ای بر سیستم بهداشت و درمان کشورها وارد کرده و چالش‌های مختلفی را برای نیروی کار پرستاری ایجاد کرده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر بیرجند (550) در سال 1400 تشکیل داد. ابزارهای پژوهش بین 300 نفر توزیع شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها مقیاس کیفیت زندگی حرفه‌ای، مقیاس اضطراب بیماری کرونا و پرسشنامه پنج بعدی ذهن آگاهی بکار رفت. داده‌ها به کمک مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 و Lisrel 8.8 تحلیل شد. یافته‌ها: از بین 300 پرسشنامه توزیع‌شده 269 نفر به پرسشنامه‌ها پاسخ کامل دادند. میانگین و انحراف معیار سن شرکت‌کننده‌ها 54/32 و 85/7 بود. بیشترین مقدار همبستگی بین مؤلفه توصیف و مشاهده ذهن آگاهی (01/0>p) و کمترین همبستگی بین مؤلفه فرسودگی کیفیت زندگی حرفه‌ای و اضطراب جسمانی (01/0>p) مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسیر مستقیم اضطراب کرونا به ذهن آگاهی (01/0>p)، ذهن آگاهی به کیفیت زندگی حرفه‌ای (01/0>p) و اضطراب کرونا به کیفیت زندگی حرفه‌ای (05/0> p) معنی‌دار بود. به‌علاوه مشخص شد که مسیر غیرمستقیم بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه‌ای از طریق ذهن آگاهی میانجی می‌شود (01/0>p). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش از نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران حمایت کرد؛ بنابراین در نظر گرفتن نقش این متغیرهای پیش‌بین و میانجی توسط متخصصان، درمانگران، سازمان‌ها و مؤسسات خدمات سلامت به هنگام استخدام، آموزش، کارورزی و بازآموزی حرفه‌ای پرستاران ضروری به نظر می‌رسد. LA eng UL http://jne.ir/article-1-1323-fa.html M3 https://doi.org/10.22034/JNE.11.3.18 ER -