RT - Journal Article T1 - Nursing managers' experiences of factors affecting job motivation: A qualitative study JF - J-Nurs-Edu YR - 2022 JO - J-Nurs-Edu VO - 11 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-1337-fa.html SP - 42 EP - 52 K1 - Managers' Experiences K1 - Nursing K1 - Job Motivation K1 - Content Analysis K1 - Qualitative Study AB - مقدمه : انگیزش یک فرایند پیچیده از عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی است و عملکرد کارکنان سازمان تابعی از توانایی و انگیزش آنان است. شناخت و تجزیه‌ و تحلیل عوامل انگیزشی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این مطالعه باهدف تبیین تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی انجام شد. روش کار: این مطالعه که از نوع تحلیل محتوای قراردادی است، با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاری با مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. اظهارات مشارکت کنندگان با رضایت آنان توسط ضبط صوت، ضبط و سپس کلمه به کلمه دست نویس شد. تعداد مشارکت کنندگان بسته به اشباع داده­ها 8 نفر بود و اشباع زمانی حاصل شد که اطلاعات جدیدی در حین تحلیل و کدگذاری داده­ها حاصل نشد. تجزیه و تحلیل داده ها، همزمان با جمع آوری اطلاعات و با استفاده از روش آنالیز محتوی و با روش گراینهیم انجام گردید. یافته ها: از تحلیل محتوا درخصوص تجارب مدیران پرستاری از عوامل موثر بر انگیزش شغلی 5 طبقه شامل عوامل خود انگیزشی فردی، توانمندیهای حرفه ای انگیزشی، حمایت های انگیزشی، عوامل انگیزشی سازمانی و عوامل انگیزشی مالی و10 زیر طبقه شامل ابعاد شخصیتی انگیزشی، برانگیزاننده های اخلاق، صلاحیت حرفه ای، توانایی عملکردی، حمایت انگیزشی محیط کار، حمایت انگیزشی خانواده، ساختارهای مدیریتی، نظام تشویق و تنبیه سازمان، دریافت حقوق متناسب و پاداش استخراج گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش مدیران پرستاری با اهمیت دادن بیشتر به عوامل انگیزش درونی می توانند گامی در جهت حفظ و ارتقاء انگیزش شغلی پرستاران برداشته و موجب ارتقاء کیفیت ارائه مراقبت های پرستاری و راهکارهای مفید و سازنده در جهت پیشرفت سازمانهای بهداشتی درمانی که نقش اساسی در سلامت جامعه ایفاء می کنند، گردند. کلید واژه ها: تجارب مدیران، پرستار، انگیزش شغلی، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی LA eng UL http://jne.ir/article-1-1337-fa.html M3 https://doi.org/10.22034/JNE.11.3.42 ER -