@ARTICLE{Shahabizadeh, author = {Jami, Fatemeh and Shahabizadeh, Fatemeh and Salarifar, Mohammad Hossein and Tabatabaee, Toktam and Ghanifar, Hassan and }, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Education based on Intolerance of Uncertainty and Emotional Regulation on Behavioral Activation/Inhibition Systems and Generalized Anxiety Disorder of Students with Social Anxiety Disorder}, volume = {11}, number = {3}, abstract ={مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر سیستم­های فعالسازی و بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش کار: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی، پیش­آزمون-پس­آزمون و یک گروه کنترل بود. این پژوهش بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند انجام شد. از این تعداد، 231 نفر پرسش­نامه­ های اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و عدم تحمل بلاتکلیفی را تکمیل نمودند. 60 نفر با نمرات بالای اضطراب اجتماعی شناسایی شدند. مصاحبه تشخیصی روی این افراد براساس ملاک‌های ورود و به روش هدفمند انجام گردید. افراد دارای اضطراب بالا به صورت تصادفی به دو گروه آموزش (شناختی رفتاری و تنظیم هیجان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. بعد از آموزش و دو ماه بعد از آن، پرسش­نامه ­ها مجدداً بین این افراد توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نـرم افـزار SPSS 25 انجام شد. یافته ­ها: آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان به طور معنی‌داری مولفه‌های فعالسازی و بازداری رفتاری را تغییر داد (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات سیستم فعال­سازی رفتاری در گروه­ آموزش تنظیم هیجان به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. سیستم بازداری رفتاری در گروه‌های تنظیم هیجان و شناختی رفتاری با یکدیگر تفاوت معناداری نشان داد. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش شناختی رفتاری به طور معنی‌داری باعث کاهش مولفه‌های اضطراب فراگیر گردید (05/0>p). آزمون بون فرونی نشان داد که میانگین نمرات اضطراب فراگیر در گروه­ تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت. نتیجه ­گیری: آموزش شناختی رفتاری و تنظیم هیجان بر کاهش مولفه‌های اضطراب فراگیر و بهبود مولفه­ های سیستم فعالسازی بازداری رفتاری دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تاثیر داشت. آموزش شناختی رفتاری باید جزء برنامه ­های مداخلاتی در مراکز مشاوره دانشگاه­ها جهت افزایش بهره ­وری محیط آموزشی قرار بگیرد. }, URL = {http://jne.ir/article-1-1343-fa.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-1343-fa.pdf}, journal = {2 Journal of Nursing Education}, doi = {https://doi.org/10.22034/JNE.11.3.1}, year = {2022} }