RT - Journal Article T1 - Investigating the Effect of Life Skills Training on Resilience and Psycho-Social Adaptation of Multiple Sclerosis Patients JF - J-Nurs-Edu YR - 2022 JO - J-Nurs-Edu VO - 11 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-1373-fa.html SP - 73 EP - 84 K1 - Education K1 - Multiple sclerosis K1 - Resilience K1 - Psychological adaptation K1 - Social adaptation K1 - Life Skills. AB - مقدمه: مداخلاتی چون آموزش مهارت­های زندگی می­تواند خوب بودن جسمی و روانی افراد مبتلا به اسکلروز متعدد را ارتقا دهد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت­های زندگی بر تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد مراجعه کننده به بیمارستان کاشانی اصفهان در سال 1399 انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی، تک گروهی قبل و بعد بود. نمونه پژوهش تعداد 85 نفر از افراد مبتلا به اسکلروز متعدد دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند که در شش ماه اول سال 1399 به درمانگاه بیمارستان کاشانی مراجعه نمودند. از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس سازگاری روانی اجتماعی با بیماری و پرسشنامه تاب آوری کونور دیویدسون جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی اجرا گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارspss نسخه 21 و با آزمون های آمار توصیفی و تی زوجی انجام گردید. یافته ها: این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره تاب آوری و سازگاری روانی- اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین نمره تاب آوری قبل از آموزش 43/71 و سازگاری روانی اجتماعی 32/105 بود که پس از آموزش میاتگین نمره تاب آوری به 29/92 و میانگین سازگاری روانی اجتماعی به 98/134 افزایش یافت و این تفاوت از نظر آماری معنا دار بود(p< 001/0) نتیجه گیری: به کارگیری آموزش مهارت های زندگی بر میزان تاب آوری و سازگاری روانی و اجتماعی مبتلایان به اسکلروز متعدد موثر است چرا که هدف اصلی این آموزش ها آماده سازی و کمک به بیمار برای حل مساله و مشکلاتی است که به دلیل بیماری با آن مواجه می شود، لذا استفاده از این آموزشها برای این بیماران توصیه می­گردد. LA eng UL http://jne.ir/article-1-1373-fa.html M3 https://doi.org/10.22034/JNE.11.3.73 ER -