TY - JOUR JF - J-Nurs-Edu JO - 3 JNE VL - 7 IS - 3 PY - 2018 Y1 - 2018/8/01 TI - The Effectiveness of Training Communication Skills of Emergency Medical Staff on Patients Satisfaction Attitudes TT - اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت از برخورد بیماران N2 - مقدمه: مهارت‌های ارتباطی ابزار مهمی در ارائه مراقبت‌های درمانی به شمار می‌رود. از این رو این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش مهارت­های ارتباطی کارکنان خدمات درمانی اورژانس بر رضایت بیماران انجام پذیرفته است. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (تیر و شهریور ماه سال 1396) در شهر تهران انجام پذیرفته است. در این مطالعه ابتدا 20 نفر (کادر درمان: پزشک، پرستار؛ کاردر غیردرمانی: نگهبانی و خدمات) از کارکنان شاغل در بخش اورژانس که بصورت کل شماری انتخاب شده بودند، مورد آموزش دوره مهارت های ارتباطی (2 هفته، 4 جلسه 2 ساعته) قرار گرفتند. در این مطالعه جهت ارزیابی رضایت از برخورد تعداد 32 بیمار قبل از آموزش (تیرماه) و 42 بیمار دیگر یک ماه بعد از آموزش (شهریور ماه) به 5 سوال یک پرسشنامه خودساخته پاسخ دادند. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون کای اسکور و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافته ها: این مطالعه بر روی 73 بیمار پذیرش شده در بخش اورژانس (46 نفر (63%) مرد، 27 نفر (37%) زن) انجام پذیرفته است. نتایج این مطالعه نشان دهنده­ی افزایش 18% تا 24% رضایت بیماران از برخورد کارکنان غیردرمانی (نگهبانی و خدمات) و افزایش %17 تا 18% رضایت از برخورد بیماران کادر درمانی (پزشک و پرستار) طی مداخله بود. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر کمتر دوره مهارت های ارتباطی در بین پرستاران و پزشکان پیشنهاد می­شود که این دوره، با توجه به نوع برخورد پزشکان و پرستاران طراحی و بصورت مجزا در قالب کارگاه­های با امتیاز بازآموزی برای کادر درمان برگزار گردد. SP - 28 EP - 33 AU - habibi, Mehdi AU - Gholami Fesharaki, Mohammad AU - Mohamadian, Masome AD - KW - Communication KW - Nurse KW - Patient satisfaction KW - Medical Staff. UR - http://jne.ir/article-1-919-fa.html ER -