RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Education Based on Health Belief Model on Promoting Preventive Behaviors of Mothers from Girls' Early Puberty JF - J-Nurs-Edu YR - 2019 JO - J-Nurs-Edu VO - 8 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-1020-fa.html SP - 37 EP - 43 K1 - Health Belief Model K1 - Preventive behaviors K1 - Early puberty K1 - Education K1 - Mothers AB - مقدمه : بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانی­های مهم­ دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه، این پژوهش با هدف "بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران" انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه­تجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعه­کننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه­ای محقق­ساخته براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس ازتائید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و یک­ماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 18 و آزمون­ها­ی آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد. یافته­ ها: بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل (53/9±81/117) و بعد (72/9±97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0P=)؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه کنترل قبل (14±06/128 ) و بعد (50/14±13/133 ) نیز افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0P=). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9±97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14±13/133 ) نیز مشاهده شد (001/0P=). نتیجه­ گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران، انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه می­شود. LA eng UL http://jne.ir/article-1-1020-fa.html M3 ER -