TY - JOUR JF - J-Nurs-Edu JO - 3 JNE VL - 3 IS - 1 PY - 2014 Y1 - 2014/5/01 TI - Relationship between assertiveness and critical thinking in nursing students TT - رابطه قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری N2 - مقدمه: قاطعیت و تفکر انتقادی به دانشجویان پرستاری در جهت عملکرد تحصیلی آنان یاری می‌رساند. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین قاطعیت و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری بوده است. روش: این مطالعه تحلیلی و همبستگی با مشارکت 213 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا و قاطعیت گمبریل و ریچی بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با بهره‌گیری از آزمون‌های آنالیز واریانس، کای‌دو و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: نمره کلی قاطعیت دانشجویان 79/1215/68 و نمره کلی تفکر انتقادی آنان 38/332/9 به دست آمد. 7/89% دانشجویان سطح قاطعیت متوسط داشتند و 8/94% آنان تفکر انتقادی زیر سطح هنجار داشتند. بین قاطعیت و تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری همبستگی مستقیم وجود داشت (045/0=r) در حالی که از نظر آماری معنادار نبود (510/0=p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم است در راهبردهای آموزشی برنامه درسی پرستاری جهت ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، بازنگری صورت گیرد. در صورتی که هدف، توسعه حرفه‌ای و تربیت پرستاران قاطع باشد، کوشش‌ها باید در جهت شناسایی و کمک به دانشجویان به ویژه آنان که از تفکر انتقادی پایین برخورد می‌باشند، متمرکز گردد. SP - 32 EP - 40 AU - Taghavi Larijani, T AU - Mardani Hmouleh, M AU - Rezaei, N AU - Ghadiriyan, F AU - Rashidi, A AD - Tehran University of Medical Sciences KW - Assertiveness KW - critical thinking KW - nursing student UR - http://jne.ir/article-1-289-fa.html ER -