TY - JOUR T1 - Investigation barriers to educating and establishing communication with patient from Nurses perspective of in the hospitals of Jiroft city in the year 2015 TT - موانع آموزش و برقراری ارتباط با بیمار از دید پرستاران بیمارستانهای شهر جیرفت در سال 1394 ‌ JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 6 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-572-fa.html Y1 - 2017 SP - 1 EP - 7 KW - Patient Education KW - Communication KW - Nurse KW - Barriers N2 - مقدمه: ارتباط آموزشی موثر ،اولین گام برای آموزش بیماران است. ‏بهبود‎ ‎ارتباط موثر ‎با‎ ‎بیمار‎ ‎باعث‎ ‎توانمندشدن پرستاردر‎ ‎به‎ ‎دست‎ ‎آوردن‎ ‎اطلاعات‎ ‎و‎ ‎شناسایی‎ ‎مشکلات‎ ‎بیمار‎خواهد بود مطالعه‎ ‎حاضر‎ ‎با‎ ‎هدف‎ ‎تعیین همبستگی موانع آموزش و برقراری ارتبا ط با بیمار از دید پرستاران بیمارستا ن های شهرجیرفت درسال1394‏ انجام‎ ‎شد‎.‎‏ ‏ روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 200 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر جیرفت‏ به صورت تمام شماری سرشماری در سال 1394 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق دو پرسشنامه که یکی با 27 گزینه در ارتباط با موانع آموزش به بیمار و دیگری با 30 گزینه مربوط به موانع برقراری ارتباط موثر پرستار- بیمار بوده است.روایی هر دو ابزار با استفاده از روایی محتوا و استناد به منابع معتبر و کسب نظرات از اساتید صاحب نظر تعیین شد. همچنین پایایی پرسشنامه ها با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ به ترتیب 86/0 r- و 78/0 r- تعیین گردید یافته ها: بر اساس نتایج ، ویژگیهای شغلی با میانگین و انحراف معیار نمره 628/0 ±896/ 3 ‏‏، مهمترین مانع ارتباطی با بیمار بود. همچنین عوامل محیطی با میانگین و انحراف معیار نمره 543/0 ± 36/ 4‏‏، مهمترین عامل از موانع آموزشی شناسایی گردید. ‎‏اگرچه با افزایش موانع آموزشی، موانع ارتباط با بیمار نیز افزایش یافت، ولی رابطه معنی دار بین دو گروه از موانع آموزشی و موانع مشاهد نگردید (05/0 p>).‏ نتیجه گیری : با توجه به نتایج، از مهمترین موانع و چالشهای اصلی در برقراری ارتباط آموزشی ، می توان ویژگیهای شغلی محیطی را نام برد. پیشنهاد می گردد مدیران و برنامه ریزان بالینی با تمرکز بر کاهش موانع بر جلب مشارکت بیشتر پرستاران وتسهیل شرایط لازم برای آموزش بیماران اقدام نمایند. M3 10.21859/jne-06031 ER -