AU - Sajadi Hezaveh, M AU - Khosravi, Sh TI - Determining novice nurses` experiences in professional preparation: A content analysis PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 3 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jne.ir/article-1-298-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-298-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 2 AB  - مقدمه: به نظر می‌رسد که پرستاران تازه فارغ‌التحصیل، توانمندی‌های لازم را طی تحصیل کسب نمی‌کنند و این امر در آمادگی حرفه‌ای آنان به عنوان پرستاران تازه کار ایجاد اختلال می‌نماید. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران تازه کار در مورد آمادگی حرفه‌ای آنان پس از فارغ‌التحصیلی صورت گرفته است. روش: این یک مطالعه کیفی است که برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه، پرستاران تازه کار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک بودند. نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های انفرادی نیمه ساختاری صورت گرفت که در نهایت 16 پرستار تازه کار و 4 پرستار با سابقه در پژوهش شرکت نمودند. یافته‌ها: طی تحلیل داده‌ها 3 درون‌مایه و 8 طبقه پدیدار شدند. درون‌مایه‌ها و طبقات استخراج شده شامل چالش‌های آموزش (چالش‌های آموزش نظری، چالش‌های آموزش بالینی، و گسست آموزش و بالین)، ویژگی‌های مربی (دانش و مهارت مربی و چالش مربی در برقراری ارتباط) و شرایط دانشجو (انگیزه و علاقه دانشجو، تجارب کاری دوره دانشجویی، و مسایل اقتصادی دانشجو) می‌باشند. نتیجه‌گیری: آمادگی حرفه‌ای دانشجویان فارغ‌التحصیل از مباحث پرچالش می‌باشد. در پژوهش حاضر، مشارکت‌کنندگان معتقد بودند که چالش‌های موجود در آموزش نظری و بالینی در دوره دانشجویی، دانش و مهارت مربیان و انگیزه دانشجویان پرستاری مواردی هستند که می‌توانند بر آمادگی حرفه‌ای پرستاران تازه کار تأثیرگذار باشند. با توجه به نتایج حاصل، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی لازم جهت رفع مشکلات مطرح شده می‌تواند موجبات آموزش صحیح و ایجاد صلاحیت و مهارت‌های لازم در دانشجویان پرستاری جهت ایفای نقش به عنوان پرستاران تازه کار را فراهم آورد. CP - IRAN IN - Nursing and Midwifery Faculty, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 1 PT - Quantitative-Research YR - 2014