AU - Barzajhe Atri, Sh AU - Abdollahi, H AU - Arshadi Bostanabad, M AU - Asghari Jafarabadi, M TI - The effect of educational intervention on the attitudes and behaviors of family caregivers caring for children with intellectual disability PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 3 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jne.ir/article-1-408-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-408-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 4 AB  - مقدمه: داشتن کودک کم‌توان ذهنی مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی زیادی را بر واحد خانواده تحمیل کرده و آنان را دچار آسیب‌پذیری می‌نماید. انجام مداخلات مناسب برای بهبود نگرش و رفتار مراقبتی مطلوب می‌تواند تا حد زیادی حامی این خانواده‌ها بوده و کیفیت زندگی بهتری را به آنان هدیه نماید. مطالعه حاضر به منظور تعیین اثر مداخله آموزشی بر نگرش و رفتار مراقبتی مراقبین خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی انجام گردیده است. روش: این مطالعه از نوع مداخله‌ای تصادفی کنترل‌دار می‌باشد که در سال 1392 در مرکز توانبخشی نرگس میانه انجام گرفت. در این تحقیق 64 مراقب دارای کودک کم‌توان ذهنی 18-6 ساله به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 6 جلسه کلاس آموزشی برگزار گردید ولی برای گروه شاهد هیچ مداخله‌ای انجام نشد. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، داده‌ها براساس پرسشنامه‌های محقق‌ساخته نگرش و رفتار جمع‌آوری گردید. داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS v.21 و با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌زوج، تی‌مستقل و کای‌اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین میانگین نمره نگرش و رفتار مراقبین در هر دو گروه، قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری به دست نیامد. نتایج نشان داد 5/1 ماه بعد از اجرای مداخله، افزایش میزان نمره نگرش و رفتار مراقبین در گروه مداخله قبل (63/5±64/48، 51/6±29/62) و بعد از مداخله (77/2±46/58، 76/3±57/72) معنادار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد مداخله آموزشی در بهبود نگرش و رفتار مراقبتی مراقبین خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی مؤثر بوده است. پیشنهاد می‌شود پژوهش‌هایی در زمینه اثربخشی این نوع مداخله آموزشی برای سایر بیماری‌های مزمن نیز انجام گردد. CP - IRAN IN - School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 1 PT - Quantitative-Research YR - 2015