AU - Arian, Mahdieh AU - Nobahar, Monir AU - Babamohamadi, Hassan TI - Comparative Study of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School of Nursing PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jne.ir/article-1-921-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-921-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 3 AB  - مقدمه: یکی از شیوه‌های پژوهش، در زمینه­­ بازنگری و نوسازی برنامه­ های آموزشی، انجام پژوهش‌های تطبیقی است که موضوع آن تجزیه ‌و تحلیل و شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود میان پدیده‌ها، نهادها و نظام‌های آموزشی است. هدف این مطالعه مقایسه توصیفی – تطبیقی برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی (1397)، داده‌های مورد نیاز در باره تازه‌ترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جست ‌و جو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز کسب گردید. داده ­ها با استفاده از الگوی Bereday و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: توجه به نیازهای جامعه و دگرگونی‌های دائم و تنوع در گرایش‌های پرستاری، گزینش راهبردهای تدریس بر پایه یادگیری خودراهبر، توجه به پوشش و داشتن ظاهری حرفه‌ای، در ایران و جانزهاپکینز مشترک بود. ولی شرایط پذیرش، اهداف، فلسفه، چشم‌انداز و رسالت، محتوای دروس، نقش دانش ‌آموختگان و داشتن پرستار پرکتیشنر و فضاها و توانایی‌ها و کارکنان اداری در ایران و جانزهاپکینر متفاوت بود. نتیجه ­گیری: به کارگیری روش های غیر متمرکز برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامه های آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین و پژوهشگران پرستاری، تمرکز بر دروس متناسب با نیاز جامعه و بیماری های شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد پرستاری در ایران پیشنهاد می شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 34 PT - Review YR - 2018