@ARTICLE{Abdi, author = {Hassani, Parkhide and Abdi, Alireza and Jalali, Rostam and Salari, Nader and }, title = {The concept analysis of intuition in nursing}, volume = {6}, number = {1}, abstract ={مقدمه: شهود یک مفهوم انتزاعی است که جهت قضاوت و تصمیم‌گیری توسط پرستاران در بالین بیماران استفاده می‌شود، با توجه به مبهم بودن این مفهوم و کمبود اطلاعات در این زمینه، پژوهش حاضر در جهت عینی‌سازی این مفهوم و با هدف تحلیل مفهوم شهود در پرستاری انجام شد. روش کار: تحلیل مفهوم با استفاده از رویکرد واکر و آوانت انجام گرفت که شامل 8 مرحله می‌باشد؛ 1- انتخاب مفهوم، 2- تعیین هدف تحلیل، 3- شناسایی موارد استفاده از مفهوم، 4- تعیین ویژگیهای تعریف کننده مفهوم، 5- شناسایی یک مورد الگو، 6- شناسایی موارد مرزی، مخالف و ابداعی، 7 شناسایی پیشایندها و پیامدها، 8 نمود تجربی. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگیهای تعریف کننده مفهوم شهود در پرستاری عبارتند از: 1-کسب دانش به صورت کل نه مرحله ای و فرآیندی، 2- درک دانش به صورت فوری، 3- درک شهود به صورت احساس یا فکر، 4- درک شهود به صورت ناخودآگاه و خودبخودی، 5- درک شهود همراه با علائم فیزیکی و روانی ، 6- شهود در مورد یک بیمار معمولا با علائم بالینی او همخوانی ندارد، 7- پیش‌بینی وضعیت بیمار با استفاده از شهود 8- بهبودی وضعیت بیمار با استفاده از شهود در طراحی برنامه مراقبتی او. در این راستا همچنین برای واضح سازی مفهوم موارد مختلف الگو، مرزی و مخالف نیز ارائه شد. نتیجه‌گیری: در این مطالعه تحلیل مفهوم شهود در پرستاری انجام شد و نتایج این بررسی می‌تواند تصویری عینی و قابل درک از بکارگیری شهود در پرستاری برای خوانندگان فراهم کند، همچنین توصیه می‌شود مطالعات کمی و کیفی بیشتری در رابطه با استفاده از شهود در زمینه‌های مختلف پرستاری انجام شود. }, URL = {http://jne.ir/article-1-666-fa.html}, eprint = {http://jne.ir/article-1-666-fa.pdf}, journal = {2 Journal of Nursing Education}, doi = {}, year = {2017} }