TY - JOUR T1 - Comparison of the effect of WebQuest and lecture on students' learning of electrocardiogram interpretation TT - مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش وب کوئیست و سخنرانی در دانشجویان پرستاری JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 1 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-44-fa.html Y1 - 2013 SP - 62 EP - 72 KW - Nursing student KW - Learning KW - WebQuest KW - Electrocardiogram N2 - چکیده مقدمه و هدف: کاستی‌های روش‌های سنتی تدریس، پیشرفت‌های فنی و اقتضائات دنیای امروز، لزوم رویکردهای جدیدی به آموزش را ایجاب کرده است. روش‌های کاوشگری مبتنی بر وب، با تلفیق فناوری‌های روز و فنون اکتشافی، اثر بخشی بیشتر یادگیری را به دنبال دارند. این پژوهش با هدف مقایسه‌ی اثرات دو روش آموزشی سخنرانی و «وب‌کوئست» در یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش‌کار: 42 نفر از دانشجویان پرستاری به طور تصادفی طبقه‌بندی شده در دو گروه 21 نفره تقسیم شدند. یک گروه محتوای آموزشی مورد نظر را به شکل حضور در 4 جلسه سخنرانی کلاسی و گروه دیگر به شکل 5 مرحله فعالیت وب‌کوئستی گذراندند. قبل از مداخله‌ی آموزشی و 2 هفته پس از آن با استفاده از دو آزمون شناختی پیشین و پسین وضعیت یادگیری دانشجویان با همدیگر مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی در قالب جداول و نمودارها و آمار استنباطی با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی زوج صورت گرفت. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین نمرات دانشجویان هر دو گروه پس از مداخله‌ی آموزشی نسبت به قبل از آن افزایش چشمگیری داشت ( مقدار پی< 05/0). دانشجویان استفاده کننده از روش وب‌کوئست نسبت به همتایان گروه سخنرانی کلاسی، نمرات یادگیری بالاتری را به دست آورده بودند (مقدار پی= 022/0) نتیجه‌گیری: آموزش چه با روش سخنرانی و چه با استفاده از روش وب‌کوئست، سبب افزایش دانش فراگیران در حیطه‌ی شناخت ریتم‌های قلبی و آشنایی با اختلالات آن گردید؛ اما اثرات آموزشی وب‌کوئست از روش سخنرانی بیشتر بود و یادگیری بیشتری را برای دانشجویان استفاده کننده به دنبال داشت. امید است با ارائه‌ی نتایج این پژوهش به نهادهای دخیل در آموزش پرستاری و ضمن خدمت پرستاری، زمینه‌ای برای جایگزینی روش‌های قدیمی و کم‌تاثیر تدریس با روش‌های فعال و نوین آموزشی فراهم گردد. M3 ER -