TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Hand Dressing Education through Group and Video Training on Nurses’ Knowledge and Performance in Hazrat Fatima hospital in 2012 TT - بررسی تأثیر آموزش پانسمان دست به دو روش آموزش گروهی و ویدیویی، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه (س)، 93-1392 JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 6 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-772-fa.html Y1 - 2017 SP - 26 EP - 32 KW - Group training KW - Video training KW - Dressing KW - Nursing N2 - مقدمه: آموزش می تواند نقش عمده ای در ارتقای کیفیت عملکرد پرستاران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش پانسمان دست به دو روش گروهی و ویدیوئی در پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان انجام شده است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی، 90 پرستار شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران در سال 93-1392، به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش گروهی و ویدیوئی قرار گرفتند ابزار گردآوری داده ها برای سنجش آگاهی، پرسشنامه و چک لیست ارزیابی عملکرد بود که قبل و بعد از آموزش توسط پرستاران و پژوهشگر تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش19) و آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میزان آگاهی در گروه آموزش گروهی قبل و پس از آموزش به ترتیب با میانگین(انحراف معیار) 75/1±20/17 و 14/1± 16/18 و درگروه آموزش ویدیوئی48/1±07/17 و 45/1±93/17 بوده و میزان عملکرد نیز در گروه آموزش گروهی به ترتیب 36/9± 89/77 و 41/8±69/81 و در گروه آموزش ویدیوئی 79/10±47/74 و 63/9±33/80 بوده است و نتایج هر دو گروه پس از آموزش بهتر بود.(001/0P<) نتیجه گیری: هر چند دو روش آموزش گروهی و ویدیوئی در ارتقای آگاهی و عملکرد پرستاران مؤثر بود اما با توجه به مزایای فراوان روش ویدیوئی از جمله به صرفه بودن و امکان رؤیت فیلم در هر زمان و مکانی ، به کارگیری آن در برنامه های آموزشی توصیه می گردد. M3 10.21859/jne-06024 ER -