TY - JOUR T1 - Effectiveness of Mindfulness Training on work-family conflict of married nurses TT - اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تعارض کار و خانواده پرستاران متاهل JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 7 IS - 5 UR - http://jne.ir/article-1-826-fa.html Y1 - 2019 SP - 38 EP - 44 KW - Mindfulness KW - Work and Family Conflict KW - Nurse N2 - مقدمه: پرستاران همانند سایر مشاغل، تعارض کار- خانواده را در ارتباط با مسئولیت های کاری و خانوادگی خود تجربه می­کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش تعارض کار – خانواده پرستاران متاهل بود. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران متاهل بیمارستان تریتا در شهر تهران در سال 1395 تشکیل می­دادند. 22 پرستار با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب ‌شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (11 نفر برای هر گروه). گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش ذهن­آگاهی به شیوه گروهی شرکت کردند، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت جمع­آوری داده­ها از مقیاس تعارض کار- خانواده رستگارخالد استفاده شد. داده­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهن­آگاهی به‌طور معناداری موجب کاهش "تعارض کار و خانواده" در پرستاران متاهل شده است (001/0>P). نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش توصیه می­شود با آموزش مهارت­های ذهن­آگاهی برای پرستاران، میزان تعارضات کار و خانواده به طور معناداری کاسته شود. M3 ER -